شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تداوم اعتراضات و سقوط پول ملی در لبنان| سرپرست نخست‌وزیری: لبنان به سرعت به سوی بی‌نظمی پیش می‌رود

با ادامه سقوط ارزش پول ملی لبنان، اعتراضات در لبنان همچنان ادامه دارد و شنبه شب نیز مردم معترض در پایتخت و شهرهای بزرگ لبنان با مسدود کردن خیابان‌ها و بزرگراه‌ها به اعتراضات خود ادامه دادند.

همزمان حسان دیاب، سرپرست نخست‌وزیری لبنان، هشدار داد که «لبنان به سرعت به سوی بی‌نظمی پیش می‌رود». او از سیاستمداران خواست تا با کنار گذاشتن اختلافات کابینه جدیدی تشکیل دهند که بتواند ک‌مک‌های خارجی را جذب کند.

موج جدید اعتراضات در لبنان از روز سه‌شنبه گذشته و در پی سقوط دوباره ارزش پول ملی لبنان و ثبت پایین‌ترین قیمت آن در مقابل ارزهای خارجی از جمله دلار، آغاز شده است.

گزارش‌ها حاکی است که واحد پول لبنان کماکان به سرعت در حال سقوط است و معترضان عصبانی شرکت‌کننده در تظاهرات لبنان، روزهاست که خیابان‌ها و شاهراه‌های سراسر کشور را با آتش زدن لاستیک مسدود کرده‌اند.

کاهش ارزش پول لبنان موجب افزایش سریع قیمت‌ها و همچنین تاخیر در واردات سوخت شده و این وضع منجر به قطع برق در سراسر کشور شده و در برخی مناطق برق ۱۲ ساعت در روز قطع می‌شود.

سقوط روزافزون ارزش پول ملی وضعیت اقتصادی فعلی نیمی از جمعیت شش میلیونی لبنان را به فقر کشانده و قدرت خرید مردم را کاهش داده است.

همزمان با گسترش اعتراضات، حسان دياب که مرداد ماه پس از انفجار بزرگ در بندرگاه بیروت، از سمت نخست‌وزیری استعفا کرد و همچنان سرپرست نخست‌وزیری است، پیشنهاد کرده که اگر رفتن او به بهبود وضع کمک می‌کند، حاضر است کنار برود.

دیاب گفت:‌ «اگر به تشکیل کابینه کمک کند، آماده هستم تا از این کار کنار بروم، هر چند با اصول من مغایرت دارد.»

در ماه اکتبر، سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان مسئول تشکیل کابینه شد اما پنج ماه بعد، اختلاف نظر میان او و میشل عون، رییس‌جمهور، بر سر تشکیل کابینه مانع تشکیل دولت جدید شده است.

 لبنان به شدت نیازمند ارز خارجی است اما کشورهای یاری‌رسان بین‌المللی گفته‌اند تنها به شرط انجام اصلاحات عمده برای مقابله با فساد گسترده، حاضر به کمک مالی به لبنان هستند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More