شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تداوم اعتراض‌ها در میانمار، یک روز پس از سرکوب خونین

 

یک روز پس از کشته شدن دو تن از معترضان در میانمار، روز یکشنبه ده‌ها هزار تن در شهرهای مختلف این کشور به خیابان‌ها آمدند و ضمن شعار علیه کودتای سه هفته پیش خواستار آزادی بازداشت‌شدگان، از جمله آنگ سان سوچی، شدند.

در شهر یانگون، بزرگ‌ترین شهر میانمار، هزاران نفر در دو محل مختلف تجمع کردند شعار دادند.

ماندالای، شهری که روز شنبه دو نفر در آن کشته شدند،‌ نیز روز یکشنبه شاهد تظاهرات بود.

خبرگزاری رویترز با اشاره به اینکه تظاهرات روز یکشنبه در اکثر شهرهای میانمار برگزار شد، از قول یکی از تظاهرکنندگان نوشت: «آن‌ها به سر شهروندان معترض شلیک کردند؛ آن‌ها به آینده ما شلیک می‌کنند.»

با این حال یک تظاهرکننده در یانگون گفت: «تعداد ما بیشتر می‌شود، نمی‌توانند جلوی‌مان را بگیرند.»

ارتش میانمار برای متوقف کردن اعتراض‌ها از روش‌های گوناگونی همچون وعده برگزاری انتخابات تا تهدید معترضان در پیش گرفته است.

بامداد یکشنبه نیز ماموران امنیتی لو مین، بازیگر مشهور این کشور را که از فعالان برگزاری تظاهرات بود بازداشت کردند. لو مین یکی از شش چهره موسوم به سلبریتی‌ها بود که بر اساس قانون جدید کودتاچیان، تحت تعقیب قرار داشت.

به گفته اتحادیه همیاری زندانیان سیاسی، شمار بازداشت‌شدگان در سه هفته اخیر به ۵۶۹ نفر رسیده است.

برخلاف دور قبلی اعتراض‌های خشونت‌آمیز در سال ۲۰۱۱ که علیه نیم قرن حکومت نظامیان بر پا شد، معترضان در سه هفته اخیر تظاهراتی مسالمت‌آمیز برگزار کرده‌اند.

معترضان خواستار آزادی زندانیان، از جمله رهبران دولت قبلی و آنگ سان سوچی، رهبر حزب «لیگ ملی دموکراسی»، هستند.

کشته شدن دو تن از معترضان در روز شنبه با واکنش‌های متعددی روبه‌رو شد. تام اندروز، نماینده ویژه سازمان ملل در امور میانمار، با اشاره به اینکه از شنیدن خبر کشته شدن دو نفر از معترضان، از جمله یک نوجوان در شهر ماندالای، وحشت‌زده شده است، در توییتی نوشت: از ماشین‌های آب‌پاش تا گلوله‌های پلاستیکی، گاز اشک‌آور و حالا شلیک به تظاهرات مسالمت‌آمیز. این دیوانگی باید متوقف شود.

در تحولی دیگر شبکه اجتماعی فیسبوک روز یکشنبه صفحه اصلی ارتش میانمار، با نام «اخبار صحیح»، را به دلیل نقض مکرر قوانین این شبکه درباره تحریک به خشونت حذف کرد.

کشورهای غربی  کودتای میانمار و خشونت‌های بعد از آن را محکوم کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تحولات میانمار عمیقا ابراز نگرانی کرده است. فرانسه، سنگاپور، و بریتانیا هم خشونت‌ها را محکوم کرده‌اند. 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، خشونت مرگبار علیه  معترضان را غیرقابل قبول خوانده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More