شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سازمان ملل متحد خشونت ارتش میانمار علیه معترضان را محکوم کرد 

 

 

همزمان با کشته شدن هفت نفر دیگر بر اثر شلیک ارتش به معترضان در جریان اعتراضات میانمار، سازمان ملل متحد خشونت نیروهای نظامی این کشور در سرکوب شهروندان را محکوم کرد. 

روزنامه گاردین گزارش داد بخش‌هایی از بیانیه سازمان ملل متحد در محکومیت سرکوب‌ها که از سوی بریتانیا نوشته شده بود در پی مخالفت چین،‌ هند، روسیه و ویتنام حذف شده است. 

این بخش‌ها مربوط به محکومیت کودتای ارتش میانمار و تهدید به اقدامات احتمالی بیشتر در چارچوب اساسنامه سازمان ملل در صورت بدتر شدن وضعیت بوده است. سازمان ملل متحد معمولا از این نوع ادبیات در ارتباط با وضع تحریم استفاده می‌کند.

با این حال، این بیانیه که از سوی همه ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل امضا شده بر آزادی فوری رهبران دولت از جمله آنگ سان سوچی تاکید کرده است.

این بیانیه همچنین اشاره کرده که از انتقال دموکراتیک کشور حمایت می‌کند و بر لزوم حمایت از نهادها و فرایندهای دموکراتیک، پرهیز از خشونت، احترام کامل به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی و همچنین حاکمیت قانون تاکید می‌کند.

دیپلمات‌ها به گاردین گفته‌اند که نمایندگان چین،‌ روسیه، هند و ویتنام در شورای امنیت که عضوی از اتحادیه جنوب شرقی آسیا موسوم به آسه‌آن هستند،‌ به همراه میانمار به محتوای پیش‌نویس اعتراض کرده بودند.

 

ادامه اعتراضات، فشار بین‌المللی

همزمان با ادامه اعتراضات رسانه های محلی، شاهدان و پزشکان گفتند در اثر تیراندازی نیروهای امنیتی به تظاهرات ضد کودتا، شش نفر در شهر مرکزی میایینگ به ضرب گلوله کشته شدند و رسانه‌های داخلی گزارش دادند یک نفر در منطقه شمال داگون در یانگون، بزرگترین شهر میانمار، کشته شد.

سازمان حقوق بشری عفو بین‌المل گزارش داده نیروهای امنیتی میانمار از سلاح‌های جنگی علیه معترضان غیرمسلح استفاده و با دستور افسران فرمانده قتل‌ عمد کرده‌اند.

فشار بین‌المللی علیه دولت نظامی میانمار پس از آن بیشتر شد که آنگ سان سوچی و شماری دیگر از رهبران دولت میانمار پس از پیروزی حزبشان در انتخابات ماه میلادی نوامبر طی یک کودتای ارتش در ماه گذشته بازداشت شدند و اعتراضات روزانه در این کشور شکل گرفت.

در این انتخابات حزب «اتحادیه ملی برای دموکراسی» پیروز شد و کمیسیون انتخابات هم شکایات ارتش در این زمینه را رد کرد. 

به نوشته گاردین تاکنون نزدیک به دو هزار نفر بازداشت شده‌اند و شمار کشته‌شدگان اعتراضات به بیش از ۶۰ نفر رسیده است. روز چهارشنبه پلیس دست‌کم ۲۰۰ دانشجو و غیرنظامی معترض را در حومه یانگون محاصره و دستگیر کرد.

همزمان با اعتراضات هزاران نفر از کارکنان دولت در سراسر کشور به جنبش نافرمانی مدنی پیوسته‌اند. این جنبش منجر به اخلال در بیمارستان‌ها، تعطیلی بانک‌ها و وزارتخانه‌ها شده است.

یک سخنگوی ارتش میانمار گفت این نهاد نظامی به همسایگان خود و جامعه جهانی احترام می گذارد، اما همچنان اهدافش را دنبال می‌کند.

زاو مین تون در یک کنفرانس خبری گفت: «ما انتخابات برگزار می‌کنیم و قدرت را به برندگان آن تحویل می‌دهیم»

این مقام ارتش در ادامه گفت ارتش میانمار به آزادی رسانه احترام می گذارد و برای آن ارزش قائل است و فقط روزنامه‌نگارانی را دستگیر کرده است که «باعث ایجاد اغتشاش» شده بودند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More