شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ترامپ با تمجید از نیکی هیلی استعفایش را پذیرفت

 

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان‌ملل از مقام خود استعفا کرد و دونالد ترامپ، ریيس‌ جمهوری آمریکا این استعفا را پذیرفت. ترامپ می‌گوید که هیلی می‌خواهد کمی از کار فاصله بگیرد و استراحت کند.

هیلی صبح روز سه‌شنبه، هفدهم مهرماه، به کارمندان خود اطلاع داد که امروز استعفا می‌دهد و به کاخ سفید رفت تا با ترامپ دیدار کند.

پس از این دیدار، دونالد ترامپ و نیکی هیلی در یک نشست خبری مشترک، درباره این استعفا صحبت کردند.

ترامپ به خبرنگاران گفت که هیلی بسیار خوب عمل کرده است و شش‌ماه قبل به او گفته بوده که شاید بخواهد اواخر امسال، از کار فاصله بگیرد.

او گفت خطاب به هیلی: «ما برای تو خوشحالیم، اما ناراحتیم که تو را از دست می‌دهیم.» ترامپ اضافه کرد که به همکاری با هیلی ادامه خواهد داد، زیرا او تمامی افراد مهم را می‌شناسد و همه در سازمان‌ملل او را دوست دارند و به او احترام می‌گذارند.

ترامپ در صحبت‌های خود، از نقش نیکی هیلی در مدیریت مساله ایران تشکر کرد و گفت که در ابتدای کار او، ایران مشکل بزرگی بود. رییس جمهوری آمریکا افزود زمانی‌که دولت کارش را شروع کرد، سوال این بود که ایران چه زمانی تمام خاورمیانه را خواهد گرفت، اما امروز «آن‌ها برای نجات جان خود می‌جنگند، در تمامی شهرها شورش دارند، تورم روبه افزایش و اقتصاد آن‌ها رو به سقوط است.»

نشست خبری مشترک دونالد ترامپ و نیکی هیلی

 

ترامپ درمورد حکومت ایران، افزود: «روزی آن‌ها خواهند آمد تا یک قرارداد واقعی ببندند؛ نه مثل قرارداد مزخرفی که قبلا بسته بودند. آن قرارداد برای من قابل قبول نبود. حالا ما خواهیم دید که چه اتفاقی خواهد افتاد.»

هیلی در این نشست، از ترامپ تشکر کرد که به او فرصت داده است تا در چنین جلسه‌ای خداحافظی کند. او گفت «دختر خوش‌شانسی» بوده است که توانسته ایالت خود را مدیریت کند و در این دولت، به کشورش خدمت کند.

نیکی هیلی که از سال ۱۳۹۵در سمت سفیر آمریکا در سازمان‌ملل مشغول به‌کار بوده است، پیش‌تر فرمانداری ایالت کارولینای جنوبی برعهده داشت.

او در صحبت‌های خود، به دو سالی که در سازمان‌ملل فعال بوده است، اشاره کرد و گفت ببینید که در این دو سال چه اتفاقی در عرصه سیاست خارجی ما رخ داده است. هیلی افزود: «کشورها ممکن است کاری که ما می‌کنیم را دوست نداشته باشند، اما به آمریکا احترام می‌گذارند. آن‌ها می‌دانند که اگر ما بگوییم می‌خواهیم کاری را انجام دهیم، آن را انجام خواهیم داد و رییس‌ جمهوری آن را تایید خواهد کرد.»

سفیر پیشین آمریکا در سازمان‌ملل به عکس‌العمل آمریکا نسبت‌به موضوع سلاح‌های شیمیایی در سوریه، موضع جدید آمریکا درقبال ناتو و اینکه کشورها باید سهم خود را بپردازند، و همچنین قراردادهای تجاری آمریکا اشاره کرد و گفت کشورها امروز می‌دانند که رییس‌ جمهوری می‌خواهد تجارت کند و آن‌ها هم همین را پیگیری می‌کنند.

او همچنین اعمال سه بسته بزرگ تحریمی علیه کره‌شمالی و جلب توجه دنیا به‌سمت «تهدید ایران» و مقابله با حرکات ضد اسراییلی و انتقال سفارت آمریکا در اسراییل را از موفقیت‌های کارنامه خود در سازمان‌ملل در این دو سال برشمرد.  

هیلی به‌طور ویژه از خانواده ترامپ، همسرش، دخترش و داماد او جرد کوشنر تشکر کرد و کوشنر را یک «نابغه پنهان» خواند.

 

نشست خبری مشترک دونالد ترامپ و نیکی هیلی

 

نیکی هیلی یکی از اصلی‌ترین چهره‌های دولت ترامپ در تصمیم‌های مناقشه‌برانگیزی ازجمله انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم (بیت‌المقدس)، قطع کمک‌های آمریکا به آوارگان فلسطینی و همچنین خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران بود.

هیلی گفت که هنوز برنامه‌ای برای قدم بعدی خود ندارد و اعلام نکرد که پس از استعفا در چه شغلی فعالیت خواهد کرد.

او به‌طور مشخص گفت که در سال ۲۰۲۰ برای ریاست جمهوری نامزد نخواهد شد و اگر حضوری داشته باشد، در حمایت از ترامپ خواهد بود.

او گفت که هر آنچه داشته در این دو سال، ارائه داده و به‌نظرش رسیده است که دیگر چیزی برای ارائه ندارد و بهتر است که شخص دیگری نقش سفیر را به‌عهده بگیرد.

او تا پایان سال در سمت خود باقی خواهد ماند و هنوز کسی برای جایگزینی‌اش معرفی نشده است. ترامپ در بخشی از سخنانش گفت که هیلی ممکن است در یک جایگاه جدید، به دولت او بپیوندد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More