شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تلاش چین برای سرپا نگه داشتن اقتصادش، همزمان با اولین مورد مرگ بر اثر ویروس کرونا در خارج از مرزها

لغو پروازهای خارجی، اعمال محدودیت‌های مسافرتی و اقدام کشورها به خروج شهروندانشان از چین، از جمله عواملی است که ریسک آسیب به دومین اقتصاد بزرگ دنیا را بالا برده است.  

خبرگزاری رویترز به نقل از بانک مرکزی چین گفت که روز دوشنبه ۱۷۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار را به بازار تزریق خواهد کرد. بازارهای سهام دوشنبه پس از تعطیلات سال نوی چینی بازگشایی می‌شود. دولت چین به شرکت‌های تولیدکننده کالاهای مهم که در اسرع وقت کار را از سربگیرند، وعده کمک داده است. 

معاون فرماندار استان هوبی در چین نیز اعلام کرد که شیوع ویروس هنوز «شدید و پیچیده» است.این در حالی است که استان هوبی در چین، کانون شیوع ویروس کرونا، از ۵۶ مورد جدید مرگ بر اثر بیماری خبر داد. به این ترتیب شمار کشته‌شدگان به ۳۵۰ نفر رسید. شمار مبتلایان نیز ۱۴ هزار و ۳۰۸ نفر گزارش شده است. 

دست‌کم ۱۷۱ مبتلا نیز در خارج از مرزهای چین شناسایی شده‌اند، از جمله در ایالات متحده، ژاپن، تایلند، هنگ‌کنگ و بریتانیا. روز یک‌شنبه اولین مورد مرگ بیرون از چین در فیلیپین اعلام شد؛ مرد ۴۴ ساله‌ چینی و اهل ووهان، کانون ویروس واقع در استان هوبی بود که به فیلیپین سفر کرده بود. 

وزیر دارایی هنگ‌کنگ می‌گوید خطر افت بیشتر اقتصادی، که سال گذشته با شروع تظاهرات اعتراضی آسیب دید، با شیوع ویروس کرونا افزایش یافته است. او هشدار داد صنف‌های خوراک، خرده‌فروشی، توریسم و خدمات به مشتریان که طی شش ماه اخیر آسیب دیده بودند، به سختی بیشتری دچار خواهند شد. 

کمیته مشترک اوپک و غیراوپک، قرار است روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه در وین تشکیل جلسه داده و تاثیر ویروس بر تقاضای نفت را بررسی کند. روسیه قرار است روزهای دوشنبه و سه‌شنبه شهروندان خود از چین خارج کند. فیلیپین منع ورود تمامی شهروندان دنیا از چین به این کشور را تمدید کرد. فیلیپین پیشتر ورود مسافران از مبدا استان هوبی را ممنوع کرده بود. اندونزی نیز ورود مسافرانی که ۱۴ روز در چین بوده‌اند را منع کرده است. 

روز شنبه بیش از صد شهروند آلمانی و خانواده‌هایشان پس از خروج از ووهان در فرانکفورت فرود آمدند. دو نفر از آنان آلوده به ویروس شناسایی شدند که به هشت مورد قبلی آلمان در قرنطینه پزشکی پیوستند. 

ژاپن قرار است یک هواپیمای چارتر دیگر را برای خروج شهروندانش باقیمانده‌اش در هوبی به چین بفرستد. ژاپن و کره جنوبی نیز ورود مسافران از مبدأ هوبی را ممنوع کرده‌اند. 

رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که چین هنوز پیشنهاد کمک ایالات متحده برای مقابله با ویروس کرونا را نپذیرفته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More