شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

توافق برای ائتلاف؛ مرکل برای چهارمین‌بار صدراعظم آلمان می‌ماند

 

حزب دموکرات‌مسیحی آلمان، به رهبری آنگلا مرکل صدر‌اعظم کنونی این کشور، با حزب سوسیال‌دموکرات به رهبری مارتین شولتس، بر سر تشکیل دولت جدید ائتلافی به توافق رسیدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز چهارشنبه ۱۸ بهمن، حزب دموکرات‌مسیحی آلمان و حزب سوسیال‌دموکرات پس از چهار ماه مذاکره بر سر تقسیم قدرت در چارچوب دولت ائتلافی جدید در آلمان، به توافق رسیدند.

این توافق که هنوز به امضای نهایی نرسیده است، آنگلا مرکل را برای چهارمین‌بار در مقام صدراعظم برترین اقتصاد اروپا نگه خواهد داشت. مارتین شولتس این توافق را باید به تأیید حزب خود برساند، تا به بن‌بست چهارماهه پس از انتخابات سپتامبر گذشته در آلمان پایان دهد. حزب سوسیال‌دموکرات این توافق را در میان ۴۶۰ هزار عضو خود به رفراندوم خواهد گذاشت، ولی به گفته‌ی ناظران، بخش چپ‌گرای جوان این حزب با این ائتلاف مخالف است. نتیجه‌‌‌ی این رفراندوم درون‌حزبی که قرار است اواخر اسفند امسال اعلام شود، سرنوشت این توافق و نیز زمامداری مرکل را تعیین خواهد کرد.  

این دو حزب در دوره‌ی فعلی نیز به شیوه‌ی ائتلافی، قدرت را در دست داشتند. وزیر مالی آلمان که در جلسه‌ی مذاکرات ۲۴ ساعته‌ی اخیر حضور داشت، گفت که این توافق برای همه‌ی شهروندان مثبت است.

مرکل قبل از آن تلاش کرده‌بود تا با حزب سبز و لیبرال‌‌دموکرات‌ها ائتلاف کند، اما این اقدام، اواسط پاییز به دلیل اختلاف بر سر موضوع پناهجویان با شکست مواجه شد؛ امری که او را به میز مذاکره با سوسیال‌دموکرات‌ها کشاند. پذیرش یک میلیون مهاجر در سال ۲۰۱۵ میلادی، به یکی از چالش‌های دولت مرکل تبدیل شد.

حال حزب سوسیال‌دموکرات در نتیجه‌ی این مذاکرات طولانی‌مدت، توانست وزرات‌خانه‌های دارایی، امور خارجه و کار را در دولت ائتلافی آینده به دست آورد. صدارت سوسیال‌دموکرات‌ها در وزارت دارایی می‌تواند منجر به کاهش سیاست ریاضت اقتصادی شو، که دولت فعلی آن‌را اعمال کرده بود.

دو حزب، در خلال این مذاکرات برای ائتلاف، توافق کرده‌اند تا به بسته‌ی پیشنهادی فرانسه برای بودجه‌ی سرمایه‌گذاری و نیز ادغام عمیق‌تر شهروندان در حوزه‌ی اروپا بپیوندند. درخصوص موضوع پناهجویان، دو حزب بر سر کاهش تعداد پناهجو به رقم ۱۸۰هزار تا ۲۲۰هزار در سال، توافق کرده‌اند.

در انتخابات روز یکشنبه دوم مهرماه (۲۴ سپتامبر) در آلمان که حزب محافظه‌کار دموکرات-مسیحی آنگلا مرکل برای چهارمین دور متوالی برنده‌ی آن شد، هیچ حزبی رأی کافی برای تشکیل دولت را کسب نکرد. امری که مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی بین دو حزب مذکور را رقم زد.

مذاکرات چهارماهه برای رسیدن به این توافق، فراز وفرود زیادی داشت. ماه پیش، رهبران دو حزب، یک سند ۲۸ صفحه‌ای از جزئیات مذاکرات را برای بحث و بررسی بیشتر به دفتر مرکزی دو حزب متبوع خود فرستاده‌ بودند. یکی از موارد توافق‌شده در این سند توافق مقدماتی، اجتناب از افزایش مالیات‌ها بود. این دو حزب، هم‌چنین بر سر قطع «مالیات همبستگی» به توافق رسیدند.

«مالیات همبستگی»، مالیاتی‌ است که پس از اتحاد دو آلمان شرقی و غربی در سال ۱۹۹۰ میلادی، به‌منظور حمایت اقتصادی، به ایالات فقیر شرقی پرداخت می‌شود.

محدود‌ کردن صادرات اسلحه به کشورهای درگیر منازعات در یمن و نیز ممانعت از پیشرفت مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا نیز جزو توافقات این سند بود.

اگرچه همگان در داخل و نیز در اروپا، به نهایی‌شدن توافق تشکیل دولت ائتلافی جدید در آلمان چشم دوخته‌اند، اما در صورت رد این امر در رفراندوم درون‌حزبی سوسیال‌‌دموکرات‌ها، آلمانی‌ها باری دیگر باید به صندوق رأی مراجعه کنند، تا بلکه یکی از احزاب بتواند رأی اکثریت را برای تشکیل دولت به‌دست‌ آورد.

آیا فردی که از او به‌عنوان قدرتمند‌ترین سیاستمدار اروپا نام می‌برند، می‌تواند برای بار چهارم سکان آلمان را به دست گیرد، یا آلمان را به سمت انتخاباتی دیگر سوق خواهد داد؟ نزدیک به دو ماه دیگر، پاسخ به این پرسش و نیز سرنوشت توافق ائتلاف برای دولت جدید در آلمان مشخص خواهد شد.

تحلیل‌گران سیاسی و اقتصادی، تأثیر شکست در تشکیل دولت ائتلافی در آلمان بر تمامی سازوکارهای این اتحادیه را قابل توجه توصیف می‌کنند.

آلمان دارای احزاب بسیاری است که درمجموع، ۳۰ حزب در انتخابات سال گذشته‌ی آن کشور، شرکت داشتند.

در حال حاضر ۷ حزب به‌عنوان اصلی‌ترین احزاب آلمان شناخته می‌شوند؛ احزابی که بتوانند دست‌کم ۵ درصد رأی کسب کنند، به مجلس راه پیدا خواهند کرد و در مجلس حق رأی خواهند داشت.

حزب AfD (آلترناتیو برای آلمان)، اصلی‌ترین حزب مخالف سیاست‌های مهاجرتی دولت آلمان است که در انتخابات اخیر آن کشور، برای نخستین‌بار توانست موفقیت چشم‌گیری کسب کنند.

دو حزب دمکرات و سوسیال‌مسیحی (CDU ‎/ CSU)، حزب سوسیال‌دمکرات (SPD)، حزب چپ‌ها (Linke)، حزب سبزها (Bündnis 90 ‎/ Die Grünen)، حزب دمکرات آزاد (FDP) و حزب آلترناتیو برای آلمان (AfD)، ازجمله احزاب اصلی آلمان هستند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More