شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس‌جمهوری آمریکا و صدر اعظم آلمان درباره ایران و کشورهای منطقه با یکدیگر گفت‌وگو کردند

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند و در مورد مسائل مرتبط با سیاست خارجی دو کشور، به‌ویژه در مورد ایران و افغانستان تبادل نظر کردند.

طبق اعلام کاخ سفید، دو طرف در گفت‌‌وگوی روز دوشنبه خود بر همکاری در مورد اولویت‌‌های مشترک سیاست خارجی از جمله در ارتباط با ایران، افغانستان، روسیه، چین، اوکراین و کشورهای غرب بالکان تاکید کردند.

مرکل و بایدن همچنین در مورد اهمیت همکاری بین‌المللی از جمله برای مبارزه با تغییرات اقلیمی، محدود کردن گسترش کرونا و تلاش برای احیای پایدار اقتصاد جهان توافق کردند. 

مرکل در این گفت‌وگو ضمن استقبال از بازگشت آمریکا به سازمان بهداشت جهانی و پیمان اقلیمی پاریس ، آمادگی آلمان را برای همکاری با شرکای خود در جهات رسیدگی به مسائل بین‌المللی اعلام کرد.

مرکل همچنین از بایدن دعوت کرد به محض اینکه شرایط همه‌گیری کرونا اجازه دهد، به آلمان سفر کند.

ایالات متحده آمریکا بزرگترین بازار صادراتی آلمان خارج از اتحادیه اروپا است، اما در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، روابط دو کشور رو به سردی گذاشته بود. ترامپ به میزان بالای صادرات آلمان و نیز سهم پایین این کشور در تامین هزینه‌های ناتو معترض بود و دستور داده بود هزار و ۲۰۰ نیروی ایالات متحده از آلمان خارج شوند، که این طرح با مخالفت کنگره متوقف شد.

پیش از صحبت با مرکل، بایدن در گفت‌وگویی تلفنی با امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، موافقت کرده بودند در مورد اولویت‌های مشترک در سیاست خارجی دو طرف، از جمله ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه، به ویژه در مورد مساله هسته‌ای ایران و وضعیت لبنان، با یکدیگر همکاری کنند.

روز شنبه نیز، رییس‌جمهوری آمریکا و بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در گفت‌وگویی تلفنی بر لزوم هماهنگی در اولویت‌های مشترک در عرصه سیاست خارجی، از جمله ایران، چین و روسیه، مقابله با تغییرات اقلیمی و همکاری مشترک بر سر کنترل کووید-۱۹ تاکید کرده بودند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More