شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جدال لفظی آمریکا و روسیه بر سر استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی

 

مقامات آمریکایی می‌گویند روسیه به وظیفه خود در جلوگیری از به‌کارگیری تسلیحات شیمیایی توسط حکومت سوریه عمل نکرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، چهارشنبه ۹ اسفند، رابرت وود نماینده آمریکا در کنفرانس خلح سلاح سازمان ملل، ضمن انتقاد از عملکرد روسیه گفت «این ادعا که مسکو زرادخانه شیمیایی رژیم اسد را به طور کامل نابود کرده بی‌معنی است».

روسیه این اتهامات را «بی‌اساس» خوانده و گفته است که دولت سوریه دیگر توان استفاده از سلاح‌های شیمیایی ندارد. به گفته سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، «آمریکا و هم‌پیمانانش از چنین ادعاهای بی‌اساسی به عنوان بستری برای مهندسی برخی سیاست‌ها علیه سوریه استفاده می‌کنند».  

او افزود که گزارش‌های «گروه نجات سوری» مستقر در مناطق تحت کنترل شورشیان «کاملا بی‌اعتبار» است.

حسام علا، نماینده سوریه در این کنفرانس، نیز با رد ادعای آمریکا مبنی بر استفاده کشورش از تسلیحات شیمیایی گفت: «سوریه نمی‌تواند از چنین سلاح‌هایی استفاده کرده باشد چرا که آنها را در اختیار ندارد».

روز یکشنبه ۶ اسفند، سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحقیق در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی در غوطه شرقی را در دستور کار قرار‌داد.

واشنگتن گفته است که مدارکی دال بر استفاده از گاز کُلر در چند هفته گذشته در سوریه در اختیار دارد که بر اساس گزارش‌های پزشکی منجر به بروز آثار خفگی در قربانیان شده است.

در تحولی دیگر، کارشناسان سازمان ملل متحد اعلام کرده‌اند که کره شمالی تجهیزاتی برای دولت سوریه ارسال کرده که می‌تواند در تولید سلاح‌های شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته این کارشناسان، در تجهیزات ارسال شده از کره شمالی به سوریه موادی همچون لوله‌های مقاوم در برابر اسید، دماسنج و سوپاپ‌های مورداستفاده در تولید سلاح‌های شیمیایی یافت شده است.

سوریه در سال ۱۳۹۱ (۲۰۱۳ میلادی) در چارچوب توافق‌نامه‌ای به ابتکار مسکو، به پیمان منع استفاده از تسلیحات غیرمتعارف پیوست، اما سال گذشته آمریکا دمشق را به استفاده دوباره از آن سلاح‌ها متهم کرد. دولت سوریه این اتهامات را رد می‌کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More