شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جرایم دیکتاتور سودان سرانجام به ترازوی عدالت سپرده شد

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی درباره محاکمه عمر‌البشیر، رییس‌جمهوری مخلوع سودان، نوشته است دادگاه رسیدگی به جرایم او هنوز نتوانسته است اذهان عمومی این کشور را قانع کند عدالت در مورد جنایت‌های جنگی دوران حکومتش اجرا خواهد شد.

در این گزارش آمده است که سی سال پس از به قدرت رسیدن در یک کودتای نظامی و چهار ماه پس از آن‌که اعتراض‌های سراسری به سقوط رژیم او منجر شد، بشیر، که زمانی یکی از رهبران بدنام قاره آفریقا به شمار می‌رفت، هفته گذشته در انظار عمومی ظاهر شد، ولی این بار در دادگاهی برای رسیدگی به جرایمش.

اما این دادگاه بین‌المللی جنایی نبود که در سال ۲۰۱۰، او را به قتل‌عام و پاکسازی قومی گروه‌های غیر‌عرب منطقه دارفور متهم کرد،‌ بلکه دادگاهی بود در شرق سودان، که او در ۳۰ سال گذشته بر آن تسلط کامل داشت.

به گفته فایننشال تایمز، برای میلیون‌ها سودانی که سال‌ها برای پایان دادن به رژیم دیکتاتوری بشیر مبارزه کرده بودند دیدن او در قفسی در دادگاه لحظه‌ای تاریخی بود.

واصل علی، از تحلیلگران مسائل سودان و معاون پیشین سردبیر روزنامه اینترنتی «تریبون» این کشور، می‌گوید: «بشیر نماد رژیم سودان در ۳۰ سال گذشته بود.»

او در ادامه اضافه می‌کند که دیدن بشیر در دادگاه بیانگر پایان وضعیتی طولانی در این کشور است و مردم احساس می‌کنند سرانجام بشیر و رژیمش برکنار شدند.

با این‌که حکم دستگیری بشیر را دادگاه بین‌المللی جنایی صادر کرده بود و رژیم او سال‌های متمادی هم‌زمان با جنگ داخلی، زیر تحریم‌های آمریکا نیز قرار داشت، توانسته بود سه دهه بر سودان حکومت کند.

امجد فرید، از گروه «انجمن سودانی‌های تحصیلکرده» که در برگزاری تظاهرات اعتراضی علیه بشیر نقش داشته است، می‌گوید دیدن بشیر پشت میله‌های زندان مایه آرامش خاطر است، اما کافی نیست. اتهام‌های فعلی او پولشویی و معاملات تجاری با ارزهای خارجی است اما این‌ها تنها جرایمی نیست که او مرتکب شده است. محدود کردن اتهام‌های بشیر به جرایم مالی این شک را بر‌می‌انگیزد که دولت جدید در رسیدگی به جنایت‌های او جدی نیست.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More