شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جزییاتی از بزرگ‌ترین واکسیناسیون تاریخ؛ بعضی‌ها پس از ۲۰۲۲ به واکسن کرونا می‌رسند

 

بزرگ‌ترین واکسیناسیون تاریخ از چند روز پیش برای مبارزه با شیوع کرونا آغاز شده است.

خبرگزاری بلومبرگ با اشاره به اینکه تاکنون ۸/۱۵ میلیارد دوز انواع واکسن‌های کرونا پیش‌فروش شده نوشته است بعضی کشورها برای دسترسی انبوه به واکسن باید تا سال ۲۰۲۲ یا حتی پس از آن صبر کنند.

بر اساس اطلاعات این خبرگزاری، تاکنون بیش از ۴/۲ میلیون دوز از واکسن کرونا در هفت کشور جهان توزیع شده است. این در شرایطی است که قرار است میلیاردها دوز واکسن کرونا ساخته و به مردم سراسر جهان تزریق شود.

در آمریکا واکسیناسیون کرونا از حدود دو هفته پیش، ۱۴ دسامبر، با واکسینه کردن کارکنان بخش درمان این کشور آغاز شد و تاکنون بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، ۱/۹۴ میلیون دوز واکسن در سراسر کشور توزیع شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تاکنون در ایالت‌های کالیفرنیا، تگزاس و فلوریدا بیشترین میزان واکسن توزیع شده اما اگر میزان واکسن‌های توزیعی در هر ایالت را به نسبت جمعیت آن ایالت در نظر بگیریم، ایالت‌های دیگری بیشترین واکسن را دریافت کرده‌اند.

آمریکا ۵/۱ میلیون دوز از واکسن ساخت شرکت‌های فایزر و بیون‌تک و ۶ میلیون دوز از واکسن مدرنا را برای توزیع در این هفته اختصاص داده است. 

این دو واکسن به گونه‌ای ساخته‌ شده‌اند که برای اثرگذاری در برابر کرونا، باید دو دوز واکسن با فاصله‌ای چند هفته‌ای تزریق شوند، بنابراین برای هر فردی که واکسینه می‌شود، دومین دوز از همان واکسن برای نوبت بعدی واکسیناسیون نگهداری می‌شود.

هر دو واکسن، بر اساس نتایج آزمایش‌هایی که بر روی ده‌ها هزار داوطلب انجام شد، میزان ابتلا به عفونت‌های کرونا را تا ۹۵ درصد کاهش می‌دهند.

اکنون توزیع و تزریق واکسن فایزر-بیون‌تک در کشورهای آمریکای شمالی، اروپا و خاورمیانه مجوز گرفته و روند واکسیناسیون در کشورهای عضو اتحادیه اروپا از روز یکشنبه آغاز می‌شود.

برخی از کشورها از مدت‌ها قبل روند واکسیناسیون ضد کرونا را آغاز کرده‌اند. چین و روسیه در فصل تابستان گذشته پیش از آن که روند آزمایش‌های بالینی واکسن‌های ساخت خود را به پایان برسانند، واکسیناسیون را آغاز کردند. 

به نوشته بلومبرگ، از آن زمان تاکنون این دو کشور بیش از یک میلیون نفر از جمعیت خود را واکسینه کرده‌اند. همچنین در مجموع، آمریکا، چین، بریتانیا، روسیه و اسرائیل دارای بیشترین میزان توزیع واکسن کرونا در جهان هستند. در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز بحرین بیشترین میزان واکسن کرونا را تاکنون خریداری کرده است.

این خبرگزاری همچنین تحولات مربوط به ۹ واکسن عمده کرونا در جهان را دنبال کرده است. از این میان، شش واکسن هم‌اکنون برای مصارف عمومی در دسترس قرار گرفته؛ هرچند که این دسترسی به صورت محدود و فقط در ده‌ها کشور است.

همچنین کشورهای جهان تاکنون میلیاردها دلار برای توسعه فناوری‌های تولید واکسن، آزمایش بالینی روی هزاران داوطلب، افزایش تولید و توزیع در کمترین زمان ممکن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

بلومبرگ تاکید می‌کند که هیچ کدام از واکسن‌های ساخته شده، به تنهایی برای جمعیت ۷/۸ میلیارد نفری کره زمین کافی نیستند، اما تولید همه آنها در ابعاد وسیع، این امیدواری را به وجود می‌آورد که بشر بتواند به این بیماری همه‌گیر که تاکنون بیش از۱/۷ میلیون کشته برجای گذاشته پایان دهد. 

در این شرایط، کشورهای جهان برای اطمینان از دسترسی یافتن به واکسن کرونا، قراردادهایی را برای خرید واکسن منعقد کرده‌اند. 

بر اساس اطلاعات بلومبرگ، تاکنون ۸/۱۵ میلیارد دوز از واکسن کرونا از پیش فروخته شده است، اما از آنجا که هر نفر نیاز به دو دوز از واکسن کرونا دارد، این تعداد از واکسن کرونا فقط برای واکسینه کردن نیمی از جمعیت جهان کافی است.

اما پیش‌خرید واکسن کرونا در جهان به طور متوازن نبوده است و کشورهای ثروتمند تعداد بیشتری از قراردادهای خرید واکسن را امضا کرده‌اند.

بلومبرگ با بررسی ۹۰ قرارداد خرید واکسن اعلام کرد که در میان واکسن‌های جهان، واکسن کرونا ساخت آسترازنکا دارای بیشترین قراردادهای پیش‌فروش واکسن است و در میان کشورهای جهان نیز تاکنون کانادا نسبت به جمعیتش بیشترین میزان پیش‌خرید را داشته است.

همچنین نوع ویژه ذخیره‌سازی واکسن کرونا و دشواری ارسال آنها به نقاط دوردست، موجب شده که برخی از کشورهای جهان برای دسترسی به واکسن کرونا باید تا سال ۲۰۲۲ یا حتی پس از آن منتظر بمانند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More