شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جمهوری اسلامی با تشکیل نیروهای نیابتی جدید حملات به آمریکا در عراق را افزایش داده است 

در حالی که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، آماده انجام اولین سفر خود به آمریکا و دیدار با دونالد ترامپ، رییس جمهوری این کشور می‌شود، گزارش‌ها حاکی از افزایش حملات گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت حکومت ایران علیه نیروهای آمریکایی حاضر در عراق است.

خبرگزاری فرانسه، سه‌شنبه ۲۸ مرداد، گزارش داد در حالی که تهران و واشینگتن برای افزایش نفوذ خود در عراق با یکدیگر در رقابتند، شکاف میان نیروهای تحت حمایت ایران در عراق و نخست وزیر این کشور که رابطه خوبی با آمریکا دارد، زیادتر شده است.

این خبرگزاری اضافه کرد در روز پنج‌شنبه آینده که قرار است الکاظمی برای اولین بار با ترامپ دیدار کند، موضوع اصلی گفت‌وگوهای نخست وزیر عراق، حضور پنج هزار نیروی آمریکایی حاضر در کشورش است. 

الکاظمی که قدرت را در ماه مه گذشته در عراق به دست گرفته، با چالش‌هایی در زمینه نیروهای حشدالشعبی، گروهی از شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران روبه‌روست. 

کاظمی که نسبت به سلف خود نوری المالکی به آمریکا بیشتر نزدیک است، پست‌های مرزبانی را که از این نیروها گرفت. این نیروها در آنجا با راه‌اندازی شبکه‌های قاچاق و تحمیل مالیات به بازرگانان، سودهای کلانی را به دست می‌آوردند. این اقدام نخست وزیر عراق خشم این نیروها را به دنبال داشته است. 

حشدالشعبی که از کشته شدن ابومهدی المهندس، یکی از فرماندهان خود به همراه قاسم سلیمانی شدیدا آسیب دیده، خواهان خروج نیروهای آمریکایی از عراق است.

با وجود این که حشدالشعبی انجام حملات اخیر علیه نیروهای آمریکایی در عراق را تکذیب کرده، اما ویدیوها و اظهاراتی که در شبکه‌های اجتماعی می‌شود، حاکی از نقش این گروه در انجام این حملات به واسطه گروه‌هایی با نام‌های دیگر است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، از ماه اکتبر گذشته تا پایان ماه ژوئیه، یعنی حدود سه هفته پیش، ۳۹ حمله راکتی علیه منافع آمریکا در عراق انجام شد، اما پس از آن که ترامپ خبر دیدار قریب الوقوع خود با الکاظمی را تایید کرد، این حملات شدت گرفته است.

به طوری که در دو هفته گذشته ۱۳ حمله راکتی و بمب‌گذاری علیه کاروان‌های لجستیکی عراق برای نظامیان آمریکا، پایگاه‌هایی که نظامیان عراق در آن حضور دارند و همچنین سفارت آمریکا در عراق انجام شده است.

این حملات گرچه، دارای تاثیرات محدودی بوده، اما در جهت نمایش قدرت این گروه‌های شبه‌نظامی بوده است.

رمضی ماردینی، پژوهشگر موسسه پیرسون دانشگاه شیکاگو که در زمینه مطالعات درگیری‌های جهانی فعالیت می‌کند، معتقد است: «نیروهایی که شبه‌نظامیان جدید را تشکیل می‌دهند احتمالا از عضویت در گروه‌های موجود پیشین که ائتلاف حشدالشعبی را تشکیل می‌دهند، خارج شده‌اند.»

یکی از این گروه‌های شبه‌نظامی جدید تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران «عصبه الثائرین» نام دارد که در مدت اخیر حملاتی را انجام داده است.

ماردینی در این زمینه می‌گوید: «این گروه‌ها تحت نام‌های دیگری فعالیت می‌کنند تا فرماندهانی که این گروه‌ها را پایه‌گذاری کرده‌اند از خطر اقدامات متقابل محفوظ بمانند.»

خبرگزاری فرانسه تاکید کرده که حملات این گروه‌های شبه‌نظامی علیه نیروهای آمریکایی، برای مردم عراق یادآور حملات گروه‌های جهادی تندرو مثل القاعده و داعش علیه حضور نظامی آمریکا پس از سال ۲۰۰۳ است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More