شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حراج خودروی لوکس جیمز باند در آمریکا رکورد شکست

خودروی استون مارتینی که مجهز به مسلسل جمع‌شدنی و پلاک گردان است و برای سومین فیلم از مجموعه فیلم‌های جیمز باند طراحی شده بود، به قیمت ۵/۲۶ میلیون پوند (۶/۳۹ میلیون دلار) در حراجی در مونتری کالیفرنیا به فروش رسید و استون مارتین «دی‌بی‌-‌۵» (DB5) گرانقیمت‌ترین خودروی جیمز باند لقب گرفت.

جالب‌تر این‌که از این مدل استون مارتین در فیلم «پنجه‌طلایی»، که در سال ۱۹۶۴ روی پرده رفت، استفاده نشد. به این ترتیب، موتور و قطعاتش کاملا دست‌نخورده بود و در شرایط بهتری قرار داشت، به‌خصوص در مقایسه با نمونه دیگر که در فیلم استفاده شد و شان کانری پشت فرمانش نشسته بود.

حدود یک دهه پیش، نمونه‌ای که در فیلم استفاده‌ شده بود در لندن به حراج گذاشته شد و با قیمت ۲/۹ میلیون پوند رکورد گرانقیمت‌ترین ماشین‌ باند را از آن خود کرد. حالا، لنگه همان خودرو در حراج روز پنجشنبه رکورد ۹ سال پیش را جا‌به‌جا کرد و گرانقیمت‌ترین خودروی این مجموعه سینمایی شناخته شد. 

به گزارش نشریه تایمز، رقابت سر تصاحب استون مارتین دی‌بی‌ـ‌۵ به مدت ۴/۵ دقیقه و میان شش رقیب در جریان بود و عاقبت، به پیشنهاددهنده‌ای ناشناس فروخته شد. شرکت حراجی آر.ام ساتبیز (RM Sotheby's) این ماشین نقره‌ای متالیک با شماره شاسی «DB5/2008/R» را «مشهور‌ترین خودروی جهان» و مجهزترین ماشین باند توصیف کرده است.

این شرکت حراجی خودروهای کلاسیک خاطرنشان کرد تصاحب این مدل استون مارتین که از لحاظ قانونی اجازه تردد در جاده را دارد «برای این مجموعه‌دار خودروهای خاص یا… مامور مخفی، دستاوردی فوق‌العاده مطلوب است».

پیش از آغاز حراج، ساتبیز ویژگی و تجهیزات مدل دی‌بی‌ـ‌۵ را در ویدیویی کوتاه به نمایش گذاشت، از جمله شیشه‌های ضد‌گلوله خودرو، رادار و هدف‌یاب، دود استتار، لکه نفتی، صفحه ضد‌گلوله عقب و صندلی مجهز به پرتابگر. گفته می‌شود برخی از ابزارها و تجهیزات این خودرو همچنان کار می‌کند، هر‌چند دستگاه مسلسلش جز ایجاد سر‌و‌صدا کارایی دیگر ندارد.

مرحوم جان استیرز، متخصص جلوه‌های ویژه فیلم جیمز باند، در سال ۱۹۶۳، پس از بازدید از کارخانه استون مارتین در نیوپورت پاگنل انگلستان، این تجهیزات را طراحی کرد.

هر دو نمونه استون مارتین برای استفاده در فیلم «پنجه‌طلایی»، به کارگردانی گای همیلتون، تغییر داده و تولید شدند، یکی برای صحنه‌های بدلکاری و سکانس‌های تعقیب و گریز و دیگری برای ضبط کلوزآپ‌ها و نماهای داخلی.

به‌علاوه، این نمونه استون مارتین برای ارتباط و تماس با سازمان اطلاعات بریتانیا (ام‌.آی‌ـ‌۶) مجهز به تلفن بود و زیر صندلی راننده محفظه‌ای برای نگهداری سلاح داشت. موفقیت فیلم «پنجه‌طلایی» در گیشه به رشد فروش استون مارتین در بازار خودرو انجامید.

سِر شان کانری، بازیگر و تهیه‌کننده بازنشسته سینما، که در هفت فیلم از این مجموعه نقش جیمز باند را بازی کرده است، از هواداران پر‌و‌پا‌قرص خودروهای استون مارتین است. او ضمن اشاره به علاقه شخصی‌اش به این مدل خودرو، گفت: «راستش، همین اواخر خودم هم یک دی‌بی‌ـ‌۵ عالی خریدم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More