شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حریری از فرانسه راهی مصر می‌شود؛ عون از حزب‌الله دفاع کرد

 

خبرگزاری رویترز به نقل از دفتر سعد الحریری گزارش داد که نخست وزیر مستعفی لبنان، فردا سه‌شنبه سی آبان‌ماه، از پاریس پایتخت فرانسه، راهی مصر خواهد شد.

حریری در چهارم نوامبر پس از حمله به ایران و حزب‌الله از مقام نخست وزیری لبنان استعفا داد.   

وی از روز شنبه گذشته، در پی اظهارات مقامات لبنانی از جمله میشل عون رئیس جمهور این کشور مبنی بر بازداشت حریری توسط عربستان، به دعوت امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه راهی پاریس شد. او پس از ملاقات با مکرون گفته که روز چهارشنبه آینده راهی بیروت خواهد شد تا در مراسم عید استقلال لبنان شرکت کند و در آنجا مواضعش را بیان خواهد کرد.  

در همین حال، میشل عون روز دوشنبه در سخنانی از گروه شبه نظامی حزب‌الله در برابر بیانیه اتحادیه عرب، دفاع کرد. روز گذشته اتحادیه عرب، حزب‌الله را به حمایت از گروه‌های تروریستی از طریق ارسال سلاح و ایجاد بی‌ثباتی در کشورهای عربی متهم کرد.

به گزارش اسکای نیوز عربی، عون گفت که اظهارات نماینده لبنان در اتحادیه عرب در مخالفت با توصیف حزب‌الله به گروهی تروریستی، «بیان کننده موضع همه لبنان و منعکس‌کننده اراده ملی آن است».

رئیس جمهور لبنان اظهار داشت که «سلاح حزب‌الله برای مقابله با اسرائیل است». وی بدون اشاره به حضور حزب‌الله در سوریه گفت که «لبنان به هیچ کشوری تجاوز نکرده است».

عون پیشتر گفته بود که استعفای حریری را تنها در صورتی که مستقیما از وی دریافت کند، خواهد پذیرفت. تقریبا همه طرف‌های لبنانی، خواستار بازگشت حریری به این کشور هستند.

جریان مستقبل که حریری ریاست آن را به عهده دارد، پیشتر گفته بود که نخست‌وزیر مستفی لبنان، روز دوشنبه (امروز) به مصر می‌رود.

استعفای حریری، باعث بروز بحران سیاسی در لبنان شد؛ همچنین تنش میان عربستان و ایران درباره نفوذ این کشور درلبنان، افزایش یافت.

استعفای حریری، باعث شد بعضی از مقامات لبنانی، عربستان را به فشار علیه نخست وزیر لبنان برای استعفا متهم کنند، برخی از جمله عون و نصر‌الله، درباره بازداشت وی در ریاض سخن به میان آوردند. اما حریری ضمن رد کردن این اتهام،  یک بار به امارات سفری کوتاه انجام داد و سپس به فرانسه رفت.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More