شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمایت ایران از مادورو، رییس جمهوری ونزوئلا

 

ایران از نیکلاس مادورو، رییس جمهوری ونزوئلا حمایت و هرگونه دخالت خارجی در آن کشور را محکوم کرد.

ونزوئلا، یکی از بزرگ‌ترین صادرکننده‌های نفت دنیا، اکنون دارای دو رییس‌جمهور است و هر دو می‌گویند قدرت در دست ما است.

نیکلاس مادورو، می‌گوید در انتخابات اخیر این کشور برنده رای مردم شده است و خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت حاکم، در جمع ده‌ها هزار نفر از طرفداران خود سوگند ریاست‌جمهوری را خواند.

در پی این بحران سیاسی در ونزوئلا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز پنجشنبه ۴ بهمن (۲۴ ژانویه) گفت: «جمهوری اسلامی ایران در مقابل هر گونه دخالت خارجی در امور داخلی ونزوئلا یا هر اقدام نامشروع و غیرقانونی از دولت و ملت این کشور حمایت می کند.»

 

 

اما آمریکا، کانادا، برزیل، شیلی و چند کشور آمریکای لاتین رییس پارلمان و رهبر مخالفان را به عنوان رییس جمهوری موقت به رسمیت شناخته‌اند.  

از سوی دیگر دولت چپ‌گرای بولیوی، چین، روسیه و  ترکیه از مادورو حمایت کردند.

اقدامی که باعث شد کاراکاس دستور دهد دیپلمات‌های آمریکایی کشور را ترک کنند.  اما خوان گوایدو، رهبر مخالفان از دیپلمات‌های آمریکایی خواسته در کشور بمانند.  اعتراض‌ها علیه وضعیت سیاسی و اقتصادی گسترده شده است.

 صدهاهزار نفر در پایتخت ونزوئلا تظاهرات کرده اند.در این تظاهرات دستکم چهار نفر کشته شده‌اند.  

به گزارش خبرگزاری رویترز، چهارشنبه سوم‌ بهمن‌ماه، گوایدو در جمع ده‌ها هزار تن از مخالفان دولت در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، خواهان برگزاری انتخاباتی آزاد برای پایان دادن به حکومت نیکلاس مادورو، رییس جمهوری کنونی ونزوئلا شد. او خود را رییس جمهور موقت این کشور خواند.

تنها دقایقی بعد از آن که خوان گوایدو خودش را رییس جمهور معرفی کرد؛ دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده، گفت او را در این سمت به رسمیت می‌شناسد. گوایدو در حال حاضر رییس مجلس ملی ونزوئلا است.

ترامپ در صفحه توییتر خود با بیان این که شهروندان ونزوئلا زمان طولانی است که به دست رژیم نامشروع مادورو رنج می‌کشند؛ حمایت خود را از ریاست‌جمهوری موقت گوآیدو اعلام کرد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز تصمیم گوایدو برای به عهده گرفتن ریاست‌جمهوری موقت این کشور را شجاعانه خواند.

او گفت واشنگتن از تلاش‌ پارلمان ونزوئلا برای برقراری حکومت انتقالی و آماده‌سازی این کشور در برگزاری انتخابات «آزاد و عادلانه»حمایت می‌کند.

علاوه بر آمریکا، برخی دیگر از کشورها از جمله کانادا، برزیل، شیلی، آرژانتین و پرو نیز حمایت خود را از ریاست‌جمهوری موقت گوایدو اعلام کردند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More