شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش نگرانی مقام‌های دفاعی و سیاسی آمریکا از حضور ناوهای ایران در اقیانوس اطلس

با ورود ناوهای ایرانی به آب‌های اقیانوس اطلس و ادامه حرکت به سوی مقصد احتمالی در ونزوئلا، مقام‌های ایالات متحده آمریکا از  حضور نظامی ایران و توسعه تسلیحاتی در همسایگی آمریکا ابراز نگرانی کردند. 

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، ضمن ابراز نگرانی از حضور نظامی ایران در اقیانوس اطلس، روز پنجشنبه در نشستی در کنگره آمریکا، در پاسخ به پرسش ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات، گفت «در مورد توسعه تسلیحاتی در همسایگی آمریکا کاملا نگران است».

ناو مكران با همراهی ناوچه سهند از ابتدای هفته جاری بعد از عبور از دماغه امید نیک، وارد اقیانوس اطلس شده است و گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که این ناوگروه به سمت ونزوئلا در حرکت باشند.

در همین حال، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز ساعاتی پیش، بدون اظهارنظر در مورد محموله این ناوگروه به خبرنگاران گفت: «آمریکا به حمل سلاح یا نقض دیگر تعهدهای بین‌المللی پاسخ مقتضی خواهد داد.»

پرایس گفت: «ما آمادگی کامل داریم تا تمامی گزینه‌های ممکن، از جمله تحریم را علیه بازیگرانی به کار ببریم که به توسعه تسلیحاتی ایران یا تقویت نیروهای نیابتی ایران کمک کنند.»

حبیب الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیز روز گذشته اعلام کرد که ناوگروه نیروی دریایی ارتش توانست برای اولین بار وارد اقیانوس اطلس شود و افزود: «حضور در آب‌های بین‌المللی را حق مسلم نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم و این مسیر را با اقتدار ادامه می‌دهیم.»

پیش‌تر، نشریه سیاسی پولیتیکو در گزارشی به نقل از یک مقام امنیتی آمریکا گزارش کرده بود که این کشتی‌ها موشک و تسلیحاتی را حمل می‌کنند که ونزوئلا سال گذشته قرارداد خرید آن‌ها را با ایران منعقد کرده بود. این مقام آمریکایی به نوع این سلاح‌ها اشاره نکرد، اما گزارش‌هایی که تابستان گذشته منتشر شده بود از خرید موشک، از جمله موشک‌های دوربرد، خبر می‌دادند. آن زمان دولت ترامپ، به نیکولاس مادورو، رییس‌جمهوری ونزوئلا، هشدار جدی داده بود

تصاویر هوایی که موسسه اطلاعات ماهواره‌ای مکسار گرفته حاکی از آن است که ناو مکران حامل دست‌کم هفت فروند قایق‌ تندرو پیکاپ نسل ۲ است که نیروی دریایی سپاه پاسداران از آن‌ها برای انجام مانور و عملیات هشدار علیه ناوگان آمریکایی در خلیج فارس استفاده کرده است.

در تازه‌ترین گزارش پولیتیکو که چهارشنبه ۱۹ خرداد منتشر شد، به نقل از سه مقام آمریکایی بدون ذکر نامشان، نوشته شده است که واشینگتن از مبادی مستقیم و غیرمستقیم به کوبا و ونزوئلا هشدار داده است تا به دو ناو ایرانی اجازه ندهند در بنادر آن‌ها پهلو بگیرند.

این در حالی است که مقام‌های ایران پیش‌تر  به اقدام پنتاگون به رصد این ناوگروه واکنش نشان داده بودند و حضور در آب‌های بین المللی را «حق مسلم نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران» عنوان کرده و از آن دفاع کرده‌اند.

 

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More