شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
نامه سرگشاده نایاک به وزیر خارجه آمریکا

حمایت برخی چهره‌های سرشناس ایرانی خارج کشور از نامه نایاک

 

در آستانه سخنرانی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در جمع ایرانی- آمریکایی‌های ساکن ایالات متحده، شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) در نامه‌ای سرگشاده به وزیر امورخارجه آمریکا هشدار داد که خروج از برجام، تحریم‌های اقتصادی، تلاش برای تغییر حکومت در ایران و حمایت از سازمان مجاهدین خلق، منجر به ایجاد دموکراسی در ایران نخواهد شد. تعدادی از چهره‌های سرشناس سیاسی، فرهنگی و دانشگاهی ایرانی خارج از کشور، این نامه را امضا کرده‌‌اند و نایاک روز یک‌شنبه ۳۱ تیرماه، نسخه‌ای از آن را با نام ۲۴ نفر از سرشناس‌ترین این چهره‌ها، به‌عنوان یک آگهی در صفحه تبلیغ سیاسی روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس‌تایمز، منتشر کرده است.

 

 

خبرگزاری رویترز، روز شنبه ۳۰ تیرماه، در گزارشی از کارزار تبلیغاتی و تهاجمی جدید دولت ترامپ و وزارت خارجه آمریکا با هدف دامن‌زدن به آشوب‌های اجتماعی در داخل ایران و پایان‌دادن به برنامه هسته‌ای آن کشور خبر داده بود و افزوده بود که این کارزار از طریق سخنرانی‌ها و شبکه‌های اجتماعی به‌پیش خواهد رفت.  

نایاک در این نامه که اعتراضی به این کارزار است، خطاب به پمپئو، از او خواسته که تلاش‌ها برای متزلزل‌کردن ایران و تکرار اشتباه‌های آمریکا در عراق را متوقف کند و اگر مایل است به مردم ایران کمک کند: «ممنوعیت سفر را لغو کنید، به برجام بپیوندید و اجازه دهید سرمایه‌‌گذاری‌های اقتصادی مرتبط با برجام رخ دهد».

براساس این نامه، چنین اقدام‌‌هایی به مردم ایران، «فضایی برای تنفس» می‌دهد تا آن‌ها بتوانند بدون تبدیل ایران به عراق یا سوریه جدید، به‌سمت دموکراسی بروند.

متن این نامه در وب‌سایت نایاک منتشر شده و این سازمان از حامیان خود و کسانی که با متن نامه موفق‌اند، خواسته که آن را امضا کنند.

تاکنون بیش‌از ۱۶۰۰ نفر، این نامه سرگشاده نایاک را امضا کرده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به این افراد اشاره کرد: فرخ نگهدار، محسن کدیور، یرواند آبراهامیان، حمید دباشی، رضا اصلان، احمد صدری، محمود صدری، فاطمه کشاورز، تریتا پارسی، نوشین هاشمی، احمد کیارستمی، تورج دریایی، دینا اسفندیاری، زیبا میرحسینی و ... 

مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا، قرار است روز یک‌شنبه به وقت محلی (بامداد دوشنبه به وقت تهران) در جمع جامعه ایرانی-آمریکایی سخنرانی کند. وزیر امورخارجه آمریکا در توییتر خود نوشته است که آمریکا از «مبارزه مردم ایران برای آزادی، عدالت و رعایت حقوق انسانی‌شان» حمایت می‌کند.

 

 

شورای ملی ایرانیان آمریکا در نامه خود، با اشاره به این‌که «به‌شدت مخالف هرگونه تلاش برای متزلزل کردن ایران و تلاش برای فروپاشی اقتصادی کشور»، به انتقاد از حمایت مقام‌های دولت آمریکا از سازمان مجاهدین خلق پرداخته است. آن‌ها نوشته‌اند که با توجه به اقدام‌های دولت آمریکا، مشخص نیست که دولت این کشور به‌دنبال دموکراسی در ایران است، یا فروپاشاندن اقتصاد ایران: «بعضی رفتارهای دولت آمریکا، نظیر ممنوعیت سفر ایرانیان به آمریکا، به‌طور حتم حکایت از نگرانی دولت آمریکا برای مردم ایران ندارد».

براساس اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا، پمپئو در این سخنرانی پیرامون «حمایت از صدای مردم ایران» صحبت می‌کند و «ظرفیت سالن برگزاری این مراسم تکمیل شده است».

براساس گزارش‌ها، تنها کسانی می‌توانند در این سخنرانی شرکت کنند، که در فهرست دعوت‌شدگان ازسوی وزارت خارجه آمریکا قرار داشته باشند.

تریتا پارسی، بنیان‌گذار و رییس پیشین شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک)، روز جمعه ۲۹ تیرماه، در گزارشی با عنوان «چرا جنگ‌طلبان تیم ترامپ از فرقه تروریستی مجاهدین خلق پشتیبانی می‌کنند»، ضمن انتقاد از حمایت دولت ترامپ از سازمان مجاهدین خلق، مدعی شده بود که دست‌کم یکی از اعضای «سازمان مجاهدین خلق ایران» در فهرست مدعوان به این سخنرانی قرار دارد.

این ادعا درحالی مطرح شد که روز پنج‌شنبه ۲۸ تیرماه، در نشست رسانه‌ای وزارت خارجه آمریکا که در رابطه با سخنرانی پیش روی پمپئو برگزار شده بود، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سؤال خبرنگار سرویس جهانی بی‌بی‌سی درمورد «دعوت‌شدن اعضای گروه مجاهدین خلق به سخنرانی پمپئو» گفت: «فکر نمی‌کنم آن‌ها به این نشست دعوت باشند».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More