شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خبرهای کوتاه جمعه ۹ شهریور ماه

 

خبرهای کوتاه جمعه ۹ شهریور ماه، از این‌سو و آن‌سوی ایران و جهان

جایزه آیزاک استرن برای کیهان کلهر
سپاه پاسداران: یک گروه تروریستی در مرز سیستان و بلوچستان را منهدم کردیم
اختلاف در حزب اعتدال و توسعه؛ شایعه یا واقعیت

 

پس از انتشار اخباری مبنی بر جدایی چند چهره سیاسی عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه از این حزب، فاطمه هاشمی، اکبر ترکان و غلامعلی دهقان خروجشان را از این حزب تکذیب کردند.

علیرضا خامسیان، روزنامه‌نگار و مشاور چهره‌های سیاسی روز جمعه ۹ شهریور در توییتی نوشت: «اکبر ترکان، مرتضی بانک و فاطمه هاشمی به خاطر اختلاف با واعظی و نوبخت از حزب اعتدال وتوسعه کنار رفته‌اند، اعتدال و توسعه در حال فروپاشی قرار دارد.»

در واکنش به این خبر، فاطمه هاشمی در گفتگو با ایرنا گفت: «اینکه قرار باشد هر روز به شایعات بی‌اساس پاسخ دهیم نه در حوصله ما و نه افکار عمومی است.»

اما ترکان به طور تلویحی اختلافات درون حزب را تایید کرد: «در درون هر حزبی ممکن است در پاره‌ای موارد سلایق و دیدگاه‌های مختلفی برای رفع چالش‌های کشور در چارچوب اساسنامه و مرامنامه، به عنوان سند پذیرفته شده از سوی همه اعضای آن حزب، مطرح شود. چنین موضوعی نشان از پویایی و نقطه قوت آن حزب به شمار می‌رود.»

دهقان نیز در یادداشتی گفت: «واقعیت این است میان اختلاف نظر و تنوع سلایق در یک مجموعه با کناره‌گیری باید تمایز قائل شد. جناب خامسیان! اطلاعات غلط به شما داده‌اند.»

احمد خاتمی: از برنامه موشکی سر سوزنی عقب نمی‌نشینیم

 

آیت‌الله احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در خطبه نماز جمعه جمعه ۹ شهریور گفت: «آمریکا، اتحادیه اروپا و جهانیان بدانند که نظام اسلامی از خطوط قرمز خود از جمله اقتدار موشکی سر سوزنی عقب نمی‌نشینند.»

برنامه موشکی ایران، به معضلی در روابط ایران و کشورهای غربی درآمده است. دولت آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای می‌گوید که این توافق نیاز به تجدیدنظر دارد و برنامه موشکی ایران و دخالت‌های این کشور در منطقه، باید در هر توافق احتمالی آینده، مد نظر گرفته شود.

خاتمی در خصوص رفتار تهران با کشورهای همسایه گفت: «سیاست جمهوری اسلامی درباره کشورهای همسایه همواره دوستانه بوده اما این رفتار باید دو طرفه باشد. آنها باید بدانند که اگر سیاست درستی را اتخاذ کنند جمهوری اسلامی به‌دنبال گسترش روابط دوستانه با آنهاست.»

۹۰ درصد دانشگاه‌های دستگاه‌های اجرایی منحل شد

 

وزیر علوم در نشست روسای مراکز آموزش عالی استان خراسان شمالی از ممنوعیت تاسیس دانشگاه از سوی دستگاه‌های اجرایی و منحل شدن ۹۰ درصد دانشگاه‌های موجود خبر داد.

منصور غلامی گفت: «بقیه دانشگاه‌های باقی‌مانده نیز پس از تعیین تکلیف نیروی انسانی نسبت به تعطیلی اقدام می‌کنند.»

او با اشاره به اینکه دستگاه‌های مختلف دولتی با هدف ارتقای مهارت افراد شاغل دانشگاه علمی-کاربردی ایجاد کرده‌ بودند، گفت که «با گذشت زمان، این دانشگاه‌ها از اهداف خود دور شدند».

ظریف: حضور کاربران ایرانی در توییتر به نفع ایران است

 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، در مصاحبه‌ای با سایت اطلاع‌رسانی دولت از رفع فیلتر توییتر حمایت کرد و گفت «حضور گسترده‌تر کاربران واقعی ایرانی در این شبکه اجتماعی می‌تواند پادزهری در برابر حضور هماهنگ شده و بعضا فیک برخی از کاربران توییتر که علیه ایران در این شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنند، باشد».

او از عملکرد شرکت‌های توییتر و گوگل انتقاد کرد که حساب‌های ایرانیان را بسته اما «حساب‌های فیک کسانی که از سوی سعودی‌ها و آمریکایی‌ها حمایت می‌شوند تا علیه ایران فعالیت کنند را نمی‌بندند».

 

ارز دانشجویی به قیمت آزاد پرداخت می‌شود

 

بانک مرکزی اعلام کرد که ارز دانشجویی برای نیم‌سال نخست تحصیلی سال ۲۰۱۸ قابل پرداخت است و از اول مهرماه، ارز به قیمت آزاد در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

این اقدام دولت در راستای اجرای بسته جدید ارزی صورت می‌گیرد. بانک مرکزی اعلام کرده که پس از ۳۱ شهریور، ارز دانشجویی از طریق دو بانک پرداخت می‌شود.

پیش از این قرار بود صرافی‌ها ارز دانشجویی را، که یکی از ارزهای خدماتی محسوب می‌شود، با یک درصد بالاتر از نرخ ثانویه بازار (۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان) بفروشند. با تصمیم جدید بانک مرکزی ارز دانشجویی با ارایه مدارک، ۱۰۰ تومان پایین‌تر از نرخ بازار فروخته‌ می‌شود.

رییس داروخانه‌ ۱۳ آبان تهران: سودجویان، برخی داروها را به خارج ایران قاچاق می‌کنند

 

محمدرضا رویینی، رییس داروخانه‌ ۱۳ آبان تهران، با اعلام اینکه سودجویان برخی داروها را به خارج از ایران قاچاق می‌کنند گفت که این نوع داروها، گران هستند و با ارز دولتی تهیه می‌شوند.

رویینی همچنین نسبت به بعضی داروها که به‌طور قاچاق  از عراق و پاکستان وارد ایران می‌شوند هشدار داد و گفت: «این داروها ممکن است در شرایط نامناسبی نگهداری شده باشند و قابل استفاده نیستند.»

با آشفتگی اخیر در بازار ایران، بیماران با کمبود برخی داروها مواجه شده‌اند.

 

اجرای ارکستر با رهبری نُزهت امیری

 

نُزهت امیری تنها رهبر ارکستر زن ایران، شامگاه پنجشنبه ۸ شهریور، قطعاتی را با ارکستر ملی ایران در تالار وحدت اجرا کرد.

خانم امیری در این برنامه اجرای قطعاتی از جمله «کنج مناجات»، «سربداران» و «بیژن و منیژه» را هدایت کرد.

او کارشناس ارشد آهنگسازی از دانشگاه هنر است و موسیقی را نزد استادانی چون، پرویز منصوری، حسین علیزاده و منوچهر صهبایی آموخته است.

 

دیده‌بان حقوق بشر: آرش صادقی به سرطان مبتلاست

 

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید «نتایج آزمایش‌های اخیر آرش صادقی، فعال مدنی زندانی نشان می‌دهد که او به سرطان «کندرو  سارکوم» مبتلا شده است. دیده‌بان حقوق بشر تاکید کرده است که «هرگونه تعللی در مداوای او می‌تواند خطر غیرقابل جبرانی در پی داشته باشد».

آمریکا یک کشتی حامل اسلحه در دریای عدن را ضبط کرد
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More