شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست مادورو برای برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس ملی ونزوئلا

نیکلاس مادورو،‌ رییس‌جمهوری ونزوئلا، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس ملی این کشور شد. این مجلس در حال حاضر تحت رهبری خوان گوآیدو رهبر مخالفان در این کشور قرار دارد.

به گزارش بخش انگلیسی بی‌بی‌سی، مادورو که در یک‌سالگی پیروزی بحث‌برانگیز خود در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته در جمع حامیانش در کاراکاس سخنرانی می‌کرد، پیشنهاد داد انتخابات مجلس ملی این کشور که طبق برنامه باید در اواخر سال آینده میلادی برگزار شود،‌ به صورت زودهنگام انجام گیرد. او به تاریخ مشخصی برای این انتخابات اشاره نکرد.

مادورو با اشاره به اختلاف‌نظرها گفت: «بیاییم انتخابات (مجلس ملی) را برگزار کنیم و یک راه حل صلح‌آمیز،‌ انتخاباتی، دموکراتیک و بر اساس قانون اساسی داشته باشیم.»

او با اشاره به انتخابات سال گذشته ریاست‌جمهوری که مخالفان آن را تحریم کردند و سلامت آن را نیز مورد مناقشه قرار دادند،‌ گفت: «ما می‌خواهیم خود را با تراز انتخابات بسنجیم... می‌خواهیم انتخابات مجلس ملی را جلو بیاندازیم.»  

در سالگرد برگزاری انتخابات مورد مناقشه،‌ حامیان مادورو به صورت گسترده و با پوشیدن تی‌شرت و حمل پلاکاردهایی که عبارت «راهپیمایی پیروزی» بر آن‌ها نقش بسته بود، در خیابان‌های کاراکاس تجمع کردند.

این در حالی است که گوآیدو در ماه ژانویه (بهمن‌ماه) سال گذشته در جمع بزرگ حامیان، خود را رییس‌جمهوری موقت این کشور خواند و انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده را غیرمشروع دانست.

تشدید تنش و ادامه فعالیت مجلس موسسان

در همین حال،‌ مجلس موسسان ونزوئلا که در سال ۲۰۱۷ میلادی پس از شکست مادورو در انتخابات مجلس ملی از سوی او تشکیل شده بود،‌ اعلام کرده است که قصد دارد به فعالیت خود تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی ادامه دهد. پیش‌تر، قرار بود این مجلس‌ برای مدت دو سال فعالیت داشته باشد.

مجلس موسسان متشکل از چهره‌های وفادار به حکومت و کسانی است که قدرتشان فراتر از مجلس ملی است.

اختلاف بین دولت و مخالفان در این کشور از زمانی که گوآیدو انتخابات ماه مه (اردیبهشت ماه) سال گذشته را غیرآزاد و غیرمنصفانه خواند،‌ تشدید شده است.   

رهبر مخالفان با غاصب خواندن رییس‌جمهوری فعلی ونزوئلا، ‌درخواست برگزاری انتخابات جدید ریاست‌جمهوری را داده بود. گوآیدو به عنوان رییس جمهوری موقت ونزوئلا از سوی ۵۰ کشور از جمله ایالات متحده آمریکا و بیشتر کشورهای آمریکای لاتین به رسمیت شناخته شده است.

ماه گذشته میلادی، تلاش او برای شورش نظامی علیه مادورو به شکست انجامید. از آن زمان،‌ چندین تن از حامیان او زندانی شده و دادگاه عالی کشور نیز ۱۴ تن از نمایندگان اپوزیسیون مجلس ملی را به خیانت و توطئه متهم کرده است.

مادورو رهبر مخالفان را متهم به همراهی با یک کودتای آمریکایی علیه دولتش کرده است. او توانسته پشتیبانی مقامات ارشد نظامی و حامیان خود از جمله روسیه،‌ چین و ترکیه را حفظ کند.

در دوران حکومت مادورو، اقتصاد ونزوئلا با سقوط مواجه و کمبود غذا و دارو شیوع پیدا کرده، همچنین بیش از چهار میلیون نفر نیز کشور را ترک کرده‌اند. مخالفان مادورو او را به مدیریت بد اقتصاد نفتی کشور متهم می‌کنند،‌ در حالی که او می‌گوید کشورش قربانی یک جنگ اقتصادی با حمایت آمریکاست.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More