شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درگیری‌های ونزوئلا؛ ادعای شکست کودتا، ادامه حضور مخالفان در خیابان

نیکلاس مادورو، رییس‌جمهوری ونزوئلا می‌گوید «کودتای» مخالفان علیه دولتش شکست خورده و خوان گوآیدو، رهبر مخالفان می‌گوید مردم در خیابان‌ها باقی بمانند.

روز سه‌شنبه، ۱۰ اردیبهشت گوآیدو در جمع چند نظامی اعلام کرد که «مرحله نهایی» برکناری مادورو از قدرت شروع شده و حضور مخالفان در خیابان را «عملیات آزادی» خواند.

همزمان مادورو این تلاش مخالفان را «کودتای چند خائن» خواند.

برخی رسانه‌ها به نقل از مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، از احتمال فرار مادورو به کوبا خبر دادند ولی مادورو در تلویزیون ونزوئلا ظاهر شد و این ادعا را رد کرد.

 

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

دو دستگی در ارتش ونزوئلا؛ گوآیدو یا مادورو؟ خوان گوآیدو، رهبر مخالفان در ونزوئلا، گفت «مرحله نهایی» برنامه‌اش برای برکنار کردن نیکلاس مادورو، رییس جمهوری این کشور را از قدرت آغاز کرده است. او در جمع مردانی با یونیفرم نظامی بیرون از یک پایگاه نظامی هوایی در کاراکاس گفت در این راه از حمایت ارتش کشورش برخوردار است. او از مردم و ارتش خواست در این راه از او حمایت کنند تا به «غصب» قدرت از سوی مادورو پایان دهد. گوآیدو همچنین به شبکه سی‌ان‌ان اسپانیایی گفت مادورو حمایت ارتش ونزوئلا را از دست داده است. در همین حال خورخه رودریگز، وزیر اطلاع‌رسانی ونزوئلا، در حساب کاربری توییترش نوشت دولت ونزوئلا با گروه کوچکی از «خائنان ارتش» رو در رو شده که در پی اقدام به کودتا در این کشورند. گوآیدو، ویدیویی از خود در حساب توییترش منتشر کرده که او را در کنار مردانی یونیفرم‌پوش و همین‌طور لئوپولد لوپز، سیاست‌مدار مخالف حکومت نشان می‌دهد. لوپز تاکنون تحت حصر خانگی بوده است. #ونزوئلا #انقلاب #کودتا #خوان_گوآیدو #نیکلاس_مادورو #ارتش #دموکراسی #نفت

A post shared by Iran International (@iranintltv‏) on

 

رسانه‌های آمریکایی ادعا می‌کنند روسیه مانع از خروج او از کاراکاس شده است.

در تصویرهایی که تلویزیون ونزوئلا پخش کرد، مادورو هم در جمع نظامیان حاضر شده است بااین‌حال گوآیدو می‌گوید دولت مادورو حمایت بدنه ارتش را ندارد.

لئوناردو لوپز، از رهبران مخالف دولت مادورو که از حصر خانگی خارج شده بود و روز سه‌شنبه در کنار گوآیدو ایستاد، همراه خانواده‌اش به سفارت شیلی پناه برده است تا مجددا بازداشت نشود.

همزمان گفته می‌شود دست‌کم ۲۵ نظامی مخالف دولت مادورو به سفارت برزیل پناه برده‌اند. دولت برزیل در کنار دولت آمریکا از جمله حامیان گوآیدو است.

 

 

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا اعلام کرده که با دقت وضعیت ونزوئلا را زیرنظر دارد و همچنین گفت آماده اعلام تحریم‌های شدیدتر علیه دولت حاکم در این کشور است.

 

 

تصویرهایی که از ونزوئلا منتشر شده، نشان از این می‌دهد که ماشین‌های گارد ملی مخالفان را زیر می‌گیرند. تاکنون دست‌کم ۷۰ نفر در اعتراضات روز سه‌شنبه کاراکاس زخمی شده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More