شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درگیری‌های ونزوئلا یک کشته به جا گذاشت

 

فعالان حقوق بشر در ونزوئلا می‌گویند یک نفر در جریان اعتراضات روز چهارشنبه در ونزوئلا،‌ کشته شده و دست‌کم ۴۶ نفر زخمی شدند.

به گفته گروه های فعال حقوق بشر یک زن ۲۷ ساله که در جریان اعتراضات با شلیک گلوله زخمی شده بود، صبح پنجشنبه جان خود را از دست داد.

این در حالیست که روز گذشته خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا در جمع صدها هزار نفری هوادارانش در کاراکاس بر ادامه‌ی اعتراضات تاکید کرد و خواستار پیوستن ارتش به آن‌چه عملیات آزادی نامید شد.

تظاهرات روز چهارشنبه مخالفان دولت، به مانند روز پیش از آن، به فراخوان خوان گوآیدو، رهبر مخالفان، برگزار شد. برخی از مخالفان دولت، روز چهارشنبه نیز با نیروهای دولتی درگیر شدند. پلیس برای پراکنده کردن مخالفان، در چند نقطه کاراکاس، از جمله در بزرگ‌راهی در نزدیکی یک پایگاه هوایی در شرق کاراکاس، از گاز اشک‌آور و خودروهای ضد شورش و... استفاده کردند.

خوان گوآیدو، پیش‌تر از هواداران خود خواسته بود تا برای روز چهارشنبه اول ماه می به خیابان‌ها بیایند. او گفته بود تظاهرات اول ماه می می‌تواند بزرگ‌ترین تظاهرات تاریخ ونزوئلا باشد. با این حال، یک روز زودتر، صبح روز سه‌شنبه ۱۰ اردی‌بهشت، در حالی که در جمع چند نظامی حاضر شده بود اعلام کرد که «مرحله نهایی» برکناری مادورو از قدرت آغاز شده  و حضور مخالفان در خیابان‌های کاراکاس  را «عملیات آزادی» خواند.

همزمان مقام‌های دولتی، تلاش‌های روز سه‌شنبه گوآید و هوادارانش را «کودتا» خوانند و اعلام کردند که  طرح کودتا شکست خورده است و ارتش کماکان به دولت حاکم وفادار است.

گوآیدو روز چهارشنبه خطاب هوادارانش که در میدانی در شرق کاراکاس، گرد آمده بودند گفت: «اگر رژیم گمان می‌کند که ما به نهایت فشار و توانمان رسیده‌ایم؛ تصور غلطی دارند. ما باید در خیابان‌ها بمانیم.»

نیکلاس مادورو، رییس جمهوری کنونی ونزوئلا، نیز  روز چهارشنبه در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر، ضمن محکوم کردن دخالت‌های خارجی و... از هواداران دولت خواست که به خیابان‌ها بیایند. او در پیام خود نوشت که راه‌حل اختلاف‌ها، مثل همیشه قانون اساسی و احترام متقابل است.

در تحولی دیگر، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه گفت: «هرچند ایالات متحده ترجیح می‌دهد که انتقال قدرت در ونزوئلا صلح‌آمیز صورت گیرد؛ اما اگر لازم باشد آمریکا در این کشور اقدام نظامی خواهد.»

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز عصر روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران ضمن متهم کردن نیروهای کوبایی به حضور در خیابان‌های کاراکاس، بار دیگر تاکید کرد آمریکا در بحران ونزوئلا «تمامی گزینه‌ها» را پیش روی دارد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More