شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دولت ترامپ درباره ایران به طور محرمانه به کنگره گزارش می‌دهد

 

مقام‌هایی از دولت ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده، قرار است هفته آینده پشت درهای بسته و به طور محرمانه، مجموعه اطلاعاتی طبقه‌بندی شده درباره ایران را با نمایندگان هر دو مجلس آمریکا در میان بگذارند.

خبرگزاری رویترز روز شامگاه پنجشنبه ۲۶ اردی‌بهشت در گزارشی نوشت که این تصمیم پس از درخواست نمایندگانی از هر دو حزب آمریکا اتخاذ شده است. روز پنجشنبه، هشت تن از نمایندگان کنگره، از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، در جلسه‌ای در پشت درهای بسته، از اطلاعاتی درباره وضعیت کنونی ایران و سیاست‌های دولت در قبال آن چه که «تهدید ایران» توصیف می‌شود؛ آگاه شدند. اما این نمایندگان حاضر نشدند درباره این جلسه با رسانه‌ها صحبت کنند.

همچنین قرار است که روز سه‌شنبه هفته آینده برخی از مقام‌های بلندپایه دولتی و نظامی ایالات متحده، از جمله مایک پومپئو، وزیر امور خارجه دولت ترامپ، جینا هاسپل، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و جوزف دانفورد، رییس ستاد مشترک ارتش، در نشست‌هایی جداگانه درباره ایران با اعضای مجلس نمایندگان و مجلس سنا جلسه داشته باشند.

برخی از اعضای کنگره، حتی در میان جمهوری‌خواهان، دولت ترامپ را متهم می‌کنند که طی هفته‌های گذشته اعضای مجلس نمایندگان و سنا را نسبت به سیاست‌های دولت در قبال ایران و اوضاع کنونی ایران در منطقه بی‌اطلاع گذاشته است.

چهارشنبه این هفته، وزارت امور خارجه آمریکا از کارکنان بخش‌های غیرضروری در سفارت و کنسولگری خود در عراق خواست که بنا به ملاحظات امنیتی و گزارش‌هایی که حاکی از تشدید تحرکات ایران یا گروه‌های نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی است؛ خاک عراق را ترک کنند.

روزنامه گاردین نیز شامگاه پنجشنبه به نقل از دو منبع اطلاعاتی نوشت که سه هفته پیش، قاسم سلیمانی، فرمانده ارشد نیروهای قدس سپاه پاسداران، در بغداد با روسای برخی از گروهای شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی دیدار داشته و از آن‌ها خواسته تا برای یک «جنگ نیابتی» آماده شوند. هرچند برخی از گروه‌های شیعه وابسته به ایران، احتمال هرگونه حمله به مواضع آمریکا در عراق را رد کرده‌اند.

دونالد ترامپ روز پنجشنبه، در جریان مراسم استقبال از رییس جمهور سوییس در کاخ سفید، ابراز امیدواری کرد که آمریکا وارد جنگ با ایران نشود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More