شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دونالد ترامپ: قطر در سطحی بالا از تروریسم حمایت کرده

 

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، قطر را متهم کرد که بطور سنتی و در سطحی بالا از تروریسم حمایت می‌کرده است. رئیس جمهور آمریکا از قطر خواست تا فورا به حمایت خود از گروه‌های تروریستی پایان دهد.

دونالد ترامپ روز جمعه ۱۹ خرداد دریک کنفرانس خبری با همتای رومانیایی خود، در کاخ سفید گفت: «هیچ کشور متمدنی خشونت و ترور را نمی پذیرد.» وی با اشاره به سفر اخیر خود به عربستان سعودی تصریح کرد: «در سفر اخیرم به خاورمیانه، کشورهای عربی قول دادند با افراطگرایی مقابله کنند. اکنون زمان آن فرا رسیده است که قطر به حمایت خود از تروریسم پایان دهد.»

عربستان سعودی همراه با متحدان منطقه‌ای خود از جمله مصر، بحرین و امارات مناسبات دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده و مرزهای دریایی، هوایی و زمینی‌شان را روی این کشور بسته‌اند و دوحه را به تقویت گروه‌های تروریستی و نزدیکی به ایران متهم کرده‌اند.
علیرغم اظهارات تند دونالد ترامپ درباره قطر، رکس تیلرسون، وزیرخارجه آمریکا در لحنی آرام‌تر خواستار پایان محاصره قطر از طرف همسایگان عربش شده و تاکید کرده که این محاصره می‌تواند بر مبارزه با گروه داعش تاثیر بگذارد. وزیرخارجه آمریکا همچنین گفت: «انتظار ما این است که این کشورها فورا قدم‌های لازم را برای کاهش تنش بردارند و با حسن‌نیت اختلاف‌هایشان را برطرف کنند.»

رکس تیلرسون افزود: «قطر پیشرفت‌هایی در محدود کردن حمایت از تروریسم داشته است، هرچند از این کشور انتظار می‌رود در این زمینه اقدام‌های بیشتری انجام بدهد.» او با ابراز نگرانی از وضعیت منطقه گفت که از تلاش‌های امیر کویت برای حل بحران قطر استقبال می‌کند.

آمریکا در قطر یک پایگاه نظامی دارد که  ۱۱ هزار نیروی نظامی این کشور در آن مستقر هستند. دوحه اتهام حمایت از گروه‌های تروریستی را رد کرده است.

 

  • مرکل از تنش میان قطر و همسایگانش ابراز نگرانی کرد

با بالا گرفتن تنش میان دوحه و شماری از همسایگانش، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان درخصوص آن ابراز نگرانی کرد و گفت که آلمان خواستار حل اختلافات از طریق مذاکره است. صدراعظم آلمان که به مکزیک سفر کرده، تاکید کرد: «همکاری مشترک کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای پایان دادن به بحران ضروری است.»
او با اشاره به اینکه آلمان خواهان حفظ موازنه قدرت در منطقه  به‌روشی معقولانه است، تصریح کرد: «امکان راه حل سیاسی برای بحران‌هایی مانند سوریه، لیبی و عراق بدون حضور کشورهایی مانند ترکیه، ایران و قطر وجود ندارد.»
همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز خواستار پایان دادن به انزوای قطر شد. اردوغان از عربستان سعودی خواست، به بحران پدید آمده خاتمه دهد. در عین حال، ترکیه برای کمک به قطر اعلام آمادگی کرده است. اردوغان اتهامات عربستان و کشورهای متحدش علیه قطر را بی اساس خوانده و گفته است که ترکیه حاضر به کمک به قطر است. رئیس جمهور ترکیه عنوان کرده که هیچ دلیل و مدرکی برای اثبات اتهام حمایت قطر از تروریسم وجود ندارد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More