شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دیدار ترزا می و دونالد ترامپ، ادامه اعتراض‌ها بر سر سفر رییس جمهوری آمریکا به لندن

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، در دومین روز از سفر خود به بریتانیا با ترزا می، نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. همزمان مخالفان او در لندن دست به تظاهرات زدند.

سخنگوی می گفته است انعقاد قرارداد تجاری میان دو کشو در مرکز گفت‌وگوها قرار دارد. این سخنگو در واکنش به ادامه اعتراض‌ها به سفر دونالد ترامپ در لندن گفت: مردم از حق اعتراض  صلح آمیز برخوردار هستند.

فعالیت شرکت هواوی و دیگر شرکتهای چینی در بریتانیا از دیگر موضوعات گفتگو میان طرفین است.

در حالی که صبح روز سه‌شنبه ۱۴ خرداد، ترامپ با مدیران شرکت‌های بزرگ آمریکایی و بریتانیایی ملاقات داشت، یک بالن که ترامپ را همچون کودکی خشمگین نشان می‌داد در نزدیکی پارلمان بریتانیا به هوا فرستاده شد.

مخالفان ترامپ به ویژه فعالان محیط زیست، در سفر پیشین رئیس جمهوری آمریکا به لندن در ژوئیه ۲۰۱۸ نیز بسیج شده بودند.

ترامپ که روز دوشنبه از این که تظاهراتی علیه او در لندن برگزار نشده بود، ابراز خوشحالی کرده بود، روز سه‌شنبه شاهد هزاران تظاهرکننده خواهد بود که در میدان ترافالگار جمع خواهند شد و جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر و از مخالفان دولت در میان آنان سخنرانی خواهد کرد.

اما پس از دیدار ترامپ با مدیران شرکت‌های اقتصادی، رئیس جمهوری آمریکا با ترزا می که پیشتر مدیریت او را برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به باد انتقاد گرفته، ملاقات خواهد کرد. سپس قرار است که هر دو در یک کنفرانس خبری مشترک حضور یابند.

دیدار ترامپ با نخست وزیر بریتانیا، در آخرین روزهای نخست وزیری ترزا می صورت می‌گیرد. خانم می که در پیشبرد روند برگزیت ناموفق بوده، قرار است که به صورت رسمی از روز جمعه از این مقام کناره‌گیری کند.

قرار است که حزب محافظه‌کار بریتانیا تا روز ۲۰ ژوئیه رهبر جدیدی را برای خود انتخاب کند که او نخست وزیر آینده این کشور خواهد بود. اما ترامپ درباره انتخاب نخست وزیر آینده بریتانیا سکوت نکرده و پیش از ورود به لندن، بوریس جانسون را به عنوان یک نخست وزیر «فوق‌العاده» برای بریتانیا معرفی کرده است؛ کسی که طرفدار خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپاست. راه‌حلی که ترزا می همواره با آن مخالفت کرده است.

ترامپ برای تشویق بریتانیایی‌ها به خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا، در توئیتر نوشت که به محض خروج لندن از این اروپا، «توافق اقتصادی بزرگ» میان بریتانیا و آمریکا ممکن است.

همچنین سفیر آمریکا در لندن گفته که واشنگتن طرح توافقی را آماده کرده که تاکنون هیچ توافقی را اینچنین به سرعت آماده نکرده است. این در حالی است که روابط اقتصادی لندن و واشنگتن برای بریتانیای پس از برگزیت، بسیار حیاتی است.

بریتانیا قرار است که نهایتا در روز ۳۱ اکتبر به طور رسمی از اتحادیه اروپا خارج شود.

به عقیده مخالفان ترامپ در لندن، رئیس جمهوری آمریکا برای تضعیف موقعیت بریتانیا بر خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا تأکید می‌کند تا بتواند مواضع خود را بر لندن «تحمیل» کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More