شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دومین هشدار دونالد ترامپ در یک روز: اتفاق بدی بیفتد این‌بار ایران هزینه بسیار سنگین‌تری را متحمل خواهد شد

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، در جریان کنفرانس خبری عصر چهارشنبه سیزدهم فروردین ماه خود برای دومین بار طی یک روز به ایران درباره حمله به نیروها یا منافع آمریکا در عراق هشدار داد و گفت:«اتفاق بدی بیفتد این‌بار ایران هزینه بسیار سنگین‌تری را متحمل خواهد شد.»

ترامپ در پاسخ به پرسشی درباره هشدارش به ایران، گفت: «آمریکا اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد ایران در حال برنامه ریزی برای حمله است، البته نه مستقیما ایران بلکه گروه‌هایی که از حمایت ایران برخوردارند. از دید من در هرحال ایران مسئول است.» او گفت که  ایالات متحده تحولات مربوط به نیروهای خود در عراق را از نزدیک رصد می‌کند و اگر اتفاق بدی بیفتد، برای طرف مقابل پیامدهای بسیار دردناکی خواهد داشت.» 

رییس جمهور آمریکا همچنین گفت: «ایرانی‌ها به دنبال توافق هستند. فقط نمی‌دانند از کجا شروع کنند.آنها توصیه‌های بدی از وزیر خارجه قبلی آمریکا [جان] کری دریافت کرده‌اند.آنها برای رسیدن به توافق حاضرند بمیرند. آنها می‌توانند خیلی سریع توافق را به دست بیاورند.خیلی ساده است؛سلاح اتمی نداشته باشند.»

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، ساعتی قبل نیز در صفحه توییتر خود هشدار داده بود که در صورت حمله جمهوری اسلامی یا نیروهای نیابتی آن در عراق به نیروها یا علیه منافع آمریکا، ایران «بهای بسیار سنگینی خواهد پرداخت.»

ترامپ در صفحه توییتر خود نوشت: «بر مبنای اطلاعات و باورها، ایران یا نیروهای نیابتی‌اش در حال طراحی یک حمله غافلگیرانه به نیروهای آمریکایی یا دارایی‌های آمریکا در عراق هستند. اگر چنین اتفاقی بیفتد ایران قطعا بهای بسیار سنگینی خواهد پرداخت.»

نیروهای آمریکایی و دیگر نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضدداعش در روزهای گذشته پایگاه‌های عراقی از جمله القیاره، القائم، کی۱ را ترک کردند و طی جابه‌جایی گسترده‌ای در دو پایگاه نظامی عین‌الاسد در استان الانبار و الحریر در اربیل متمرکز شده‌اند.

تغییر آرایش نیروهای نظامی آمریکا و ائتلاف ضدداعش در عراق به ویژه پس از حمله راکتی دو هفته قبل به پایگاه تاجی در شمال بغداد شدت گرفت، حمله‌ای که به کشته شدن دو سرباز آمریکایی و یک سرباز بریتانیایی منجر شد و مقام‌های ایالات متحده به صراحت تاکید کردند که این حمله از سوی نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

از سوی دیگر سه ماه بعد از حمله موشکی سپاه پاسداران به عین‌الاسد، اکنون هر دو پایگاه عین‌الاسد و الحریر که اکنون نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به رهبری آمریکا در آن مستقرند به سامانه‌های پاتریویت مجهز شده اند.

منابع نظامی در ایران و رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران، تحرکات نظامی نیروهای آمریکایی در عراق را تدارک احتمالی حمله‌ای تازه از سوی آمریکا ارزیابی کرده‌اند هرچند برخی چون حسین امیرعبدالهیان معاون سابق وزارت خارجه و از دیپلمات‌های نزدیک به نیروی قدس سپاه پاسداران در صفحه توییتر خود نوشت که تحرکات نظامی آمریکا «می‌تواند جنگ روانی» هم باشد.

 دونالد ترامپ مشابه توییت روز چهارشنبه خود را در روز دهم دی ماه منتشر کرده بود. در آن زمان تنش میان ایران و آمریکا با حمله موشکی شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله عراق به پایگاه نظامی آمریکا در کرکوک (کمپ کی‌ـ‌۱) در روز ششم دی‌ماه ۱۳۹۸  آغاز شد که به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی و زخمی شدن چهار سرباز آمریکا منجر شد.ارتش آمریکا در پاسخ  هشتم دی ۱۳۹۸، پنج پایگاه کتائب حزب‌الله عراق در غرب آن کشور و شرق سوریه که تاسیسات فرماندهی و مخازن ذخیره اسلحه این گروه را نیز شامل می‌شد، هدف حمله هوایی قرار داد و تعدادی از شبه نظامیان سوری و عراقی مورد حمایت سپاه پاسداران کشته شدند.

نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی در مقابل روز دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸، به  سفارت آمریکا در بغداد حمله کردند و بخشی از دیوار و گیت امنیتی در ورودی آن و پرچم آمریکا را به آتش کشیدند و دوربین‌های امنیتی سفارت را تخریب کردند.

پس از این حمله بود که ترامپ خطاب به رهبران جمهوری اسلامی گفت که بابت کشته شدن افراد و خسارت‌های وارده در هر یک از ساختمان‌های آمریکا، «بهای بسیار سنگینی» خواهند پرداخت.او در توییتی نوشت:«ایران از بابت جان‌های از دست رفته و خسارت‌های وارده به ساختمان‌های آمریکا به طور کامل پاسخگو خواهد شد.»  ترامپ در صفحه توییتر خود نوشت: «آنها [رهبران حکومت ایران] بهای بسیار سنگینی خواهند پرداخت این یک هشدار نیست و تهدید است.»

سه روز بعد از این توییت ترامپ بود که در نخستین ساعات بامداد جمعه سیزدهم دی ماه ۱۳۹۸، قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف قرار گرفته و کشته شدند.

تقابل نظامی میان آمریکا و جمهوری اسلامی در عراق درحالی بار دیگر اوج گرفته است که عدنان الزُرفی، نامزد جدید نخست وزیری، در تدارک معرفی کابینه خود به پارلمان عراق است. مقام‌های جمهوری اسلامی از معرفی الزُرفی استقبال نکرده‌اند و رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران حتی موافقت تشکیل دولت از سوی نخست وزیر جدید را کودتایی علیه متحدان جمهوری اسلامی در عراق توصیف کرده‌اند.

از روز سه‌شنبه گزارش‌هایی درباره سفر اسماعیل قاآنی جانشین سلیمانی به عراق منتشر شده است، برخی منابع این سفر را در جهت رایزنی با نیروهای مورد حمایت جمهوری اسلامی درباره نخست وزیر جدید عراق عنوان می‌کنند و این درحالی است که رییس جمهوری آمریکا تاکید کرد که «ایران یا نیروهای نیابتی‌اش در حال طراحی یک حمله غافلگیرانه به نیروهای آمریکایی یا دارایی‌های آمریکا در عراق هستند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More