شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا در نامه به شورای امنیت: حمله به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران براساس منشور سازمان ملل و دفاع از خود بود

آمریکا در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل اطلاع داد که حمله اخیر ایالات متحده به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه طبق منشور سازمان ملل و در دفاع از خود صورت گرفته، زیرا تلاش‌های غیرنظامی قبلی برای کاهش تنش‌ها و جلوگیری از این حمله‌ها اثربخش نبوده است.

از سوی دیگر، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، نیز روز سه‌شنبه در نامه‌ای به روسای مجلس نمایندگان و سنای این کشور هدف از حمله‌های اخیر آمریکا در سوریه و عراق را جلوگیری از حملات بیشتر ایران و نیروهای نیابتی‌اش علیه مواضع آمریکا و متحدانش خواند.

بایدن تاکید کرد که هدف از این حمله‌ها محافظت از امنیت نیروهای آمریکایی و متحدانش بوده است.

رییس‌جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد که در ماه‌های اخیر این حمله‌ها علیه نیروهای آمریکایی شدت گرفته بود و به صورت جداگانه به این موارد نیز اشاره کرد.

از سوی دیگر، جان کربی، سخنگوی پنتاگون، در نشست خبری خود گفت که حمله آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه پس از آن صورت گرفت که مواضع و نیروهای آمریکایی به مدت چندین هفته هدف حمله‌های راکتی و پهپادی این گروه‌ها بودند.

ارتش آمریکا در ساعات پایانی یک‌شنبه و بامداد دوشنبه به دستور جو بایدن، رییس جمهوری ایالات متحده انبار تسلیحات و همچنین تاسیسات عملیاتی شبه نظامیان تحت حمایت ایران را در سه منطقه از خاک سوریه و عراق هدف حمله قرار داد.

حملات یک‌شنبه شب آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران، دومین عملیاتی بود که از زمان روی کار آمدن جو بایدن و به دستور شخص او علیه مواضع شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران انجام شده است.

دستور جو بایدن در انجام این حمله با انتقاد برخی از اعضای دموکرات کنگره مواجه شد. مخالفان خواستار محدود کردن اختیارات جنگی رییس‌جمهور و تقویت نقش کنگره در این گونه تصمیم‌گیری‌ها شدند.

در همین حال، روز سه‌شنبه مجلس نمایندگان آمریکا با ۳۶۶ رای موافق و ۴۶ رای مخالف به لغو مجوزهای سال ۱۹۷۵ و ۱۹۹۱ برای اعلام جنگ از سوی رییس‌جمهور، رای داد.

مجلس نمایندگان در اوایل ماه ژوئن نیز تصویب کرد که مجوز سال ۲۰۰۲ درباره اختیارات جنگی رییس‌جمهور آمریکا، لغو شود.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More