شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار مقام‌های آمریکا درباره تهدید فزاینده تجهیز شبه‌نظامیان عراقی به پهپادهای ایرانی

مقام‌های آمریکایی می‌گویند شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در عراق با استفاده از پهپادهای پیشرفته که فناوری آن‌ها را جمهوری اسلامی ایران در اختیارشان قرار داده است، تهدیدهایی فزاینده و پیچیده‌تری علیه منافع آمریکا در عراق ایجاد می‌کنند.  

نیویورک تایمز روز جمعه در گزارشی به نقل از یک مقام سابق سیا نوشت حملات پهپادی از مهم‌ترین‌ تهدیدها علیه نیروهای آمریکایی در عراق به شمار می‌آیند و این پهپادها با فناوری ارائه‌شده از نیروی قدس سپاه پاسداران، با هزینه به‌نسبت کم، به‌سرعت پیچیده‌تر می‌شوند.

یک مقام ارشد امنیت ملی عراق به نیویورک‌تایمز گفت: «ایران در خفقان اقتصادی است و هرچه بیشتر تحت فشار اقتصادی قرار بگیرد، حملات پهپادی نیروهای نیابتی این کشور در عراق بیشتر می‌شود.»

به گفته مقام‌های آمریکایی، در دو ماه اخیر، شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران دست‌کم سه حمله شبانه به پایگاه‌های عراقی، از جمله پایگاه‌هایی که واحدهای عملیات ویژه آمریکا از آن‌ها استفاده می‌کنند، را با پهپادهای انفجاری انجام داده‌اند.

کنت مکنزی، فرمانده سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، ماه گذشته گفته بود که پهپادها تهدیدی جدی به شمار می‌آیند و ارتش ایالات متحده آمریکا در تلاش است برای مقابله با آن‌ها راهی پیدا کند.

بر اساس برآوردی که آژانس اطلاعات امنیت آمریکا در ماه آوریل منتشر کرد، از اواخر سال ۲۰۱۹، شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در عراق بیش از ۳۰۰ حمله علیه منافع آمریکا انجام داده‌اند، که در این حمله‌ها ۴ آمریکایی و ۲۵ نفر دیگر کشته‌ شده‌اند.

مقام‌های آمریکایی به نیویورک تایمز گفتند ایالات متحده آمریکا برای مقابله با حمله‌های راکتی در عراق، سیستم‌های دفاعی مستقر کرده است اما از آن‌جا که پهپادها در ارتفاعی بسیار پایین پرواز می‌کنند، با این سیستم‌های پدافندی شناسایی نمی‌شوند.

در این گزارش به نقل از مقام‌های آمریکایی و تحلیلگران نظامی آمده است در حالی که پس از بسیاری از حمله‌ها، گروه‌های شبه‌نظامی بلافاصله مسئولیت را به عهده می‌گیرند، مسئولیت حمله‌های پهپادی پیچیده و دوربرد را کسی بر عهده نمی‌گیرد و این نشان‌ می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در این حمله‌ها نقش داشته باشد.

سه مقام‌ آگاه آمریکایی به نیویورک تایمز گفتند بررسی‌ها نشان می‌دهد در هر یک از حمله‌های صورت‌گرفته، قطعات بهجا‌مانده از پهپادها یا ساخت ایران است یا در آن‌ها از فناوری که ایران ارائه کرده استفاده شده است.

بر اساس این گزارش، تحلیلگران معتقدند فناوری به‌کاررفته در این پهپادها بسیار شبیه فناوری پهپادهایی است که حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن استفاده می‌کنند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More