شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دی‌میستورا: با مخالفان درباره موضوع  ریاست در سوریه گفت‌وگو نکردیم

 

استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه، درباره سرنوشت بشار اسد، گفت که تاکنون درباره موضوع ریاست در این کشور با مخالفان سوری و هیأت نمایندگی سوریه، گفت‌وگو نکرده است.

به گزارش اسکای‌نیوز عربی، دی‌میستورا پس از گفت‌وگوهای خود با نمایندگان مخالفان و رژیم سوریه که در دو اتاق جداگانه صورت گرفت، گفت که مذاکرات ژنو۸،  تا نیمه دسامبر ادامه خواهد یافت.
وی در کنفرانس خبری اظهار داشت که «گفت‌وگوها تا پانزدهم دسامبر تمدید شد و از فرد، شنبه ۱۱آذر، هر دو هیأت می‌توانند استراحتی سه روزه داشته باشند و سه‌شنبه آینده جهت ادامه گفت‌وگوها، بار دیگر به ژنو بازگردند».

رسانه‌های نزدیک به رژیم سوریه گفته‌اند که هیأت نمایندگی دولت این کشور به ریاست بشار جعفری، فردا، شنبه، به دمشق بازخواهند گشت.  

دی‌میستورا بدون فاش کردن جزئیات گفت‌وگوها با مخالفان سوری و هیأت نمایندگی دولت سوریه، مذاکرات جداگانه میان دو طرف را «جدی و حرفه‌ای» توصیف کرد. وی گفت که ۱۲بند، پیرامون اصول عمومی گفت‌وگوها درباره چشم‌‌انداز آینده سوریه، به دو هیأت نمایندگی تسلیم شد.
به گفته دی‌میستورا، در دیدارهای جداگانه خود با دو هیأت، ضمن تأکید بر عدم پذیرش هر گونه پیش شرط، درباره تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات با نظارت سازمان ملل، گفت‌وگو شد.  

در این باره، روزنامه «الشرق الاوسط» به نقل از منابعی گزارش داد که ۱۲بند پیشنهادی دی‌میستورا، بر «دولت فراگیر و غیر فرقه‌گرایانه» بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴، حضور نمایندگانی از اداره‌های محلی در دولت، ساختن ارتش ملی و نیروهای امنیتی بر اساس قانون اساسی جدید و احترام به تنوع مردم سوریه، هویت ملی و ارزش‌های ادیان مختلف کشور، تأکید کرده است.

الشرق الاوسط افزود که مخالفان سوری در مقابل پیشنهاد‌هایی را به دی‌میستورا تسلیم کردند، از جمله حذف کلمه «العربیه» از نام سوریه، تشکیل حکومتی غیرمتمرکز و تأکید بر حقوق کُردها و دیگر اقوام.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More