شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رابرت مالی: آمریکا می‌داند برای بازگشت ایران به تعهداتش، باید تحریم‌های غیرمنطبق با برجام را بردارد

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفت واشینگتن می‌داند که برای بازگرداندن جمهوری اسلامی به برجام، باید تحریم‌هایی را که منطبق با این توافق نیست لغو کند.

مالی روز جمعه در گفت‌وگو با پی‌بی‌اس نیوز با اشاره به قصد آمریکا برای بازگرداندن ایران به تعهدات خود در برجام گفت: «آمریکا می‌داند برای بازگشت به تعهدات باید تحریم‌هایی را که با توافق [هسته‌ای] منطبق نیستند لغو کند.»

مالی در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا آماده است حدود هزار و ۵۰۰ تحریمی را که دولت ترامپ علیه ایران وضع کرده لغو کند گفت: «ما باید کار طاقت‌فرسای بررسی این تحریم‌ها را انجام دهیم تا ببینیم باید چه کار کنیم که ایران از منافعی که قرار بود در توافق از آن برخوردار باشد بهرمند شود.»

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران همچنین روز جمعه در توییتی نوشت: «گفت‌وگوهای هفته آینده با شرکای اروپایی، روسی و چینی برای بحث درباره این است که ایران و آمریکا باید برای از سرگیری تعهدات برجام چه‌ کاری انجام دهند. این گام نخست است. بحث‌های دشواری پیش روست اما در مسیر درست.»

مالی گفت نتیجه سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی پس از چهار سال این شد که ایران هم برنامه هسته‌ای خود را گسترش داد و هم در عرصه منطقه‌ای «تهاجمی‌تر» شد.

نماینده ویژه آمریکا گفت اگر ایران و آمریکا بخواهند در مورد اینکه کدام طرف باید قدم اول را برای بازگشت به تعهدات بردارد «موضع حداکثری» در پیش بگیرند، راه سختی در پیش خواهد بود.

مالی در پاسخ به این پرسش که آیا توافق با ایران باید پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران خرداد ماه صورت گیرد گفت: واشینگتن برای هیچ «مهلت ساختگی یا واقعی» عجله نخواهد کرد، اما تا زمان انتخابات نیز وقت را تلف نمی‌کند و تلاش خواهد کرد «به صورت صحیح» به برجام بازگردد.

او افزود: هر روزی که می‌گذرد احتمال توافق کمتر می‌شود، اما این احتمال هم وجود دارد که پیش از انتخابات ایران توافق حاصل شود.

مالی خاطرنشان کرد فارغ از اینکه توافق هسته‌ای احیا شود یا شکست بخورد، آمریکا مصمم است شهروندان خود را که «به صورت غیرمنصفانه» در ایران زندانی شده‌اند به خانه بازگرداند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، نیز در نشست خبری روز جمعه خود گفت: دولت جو بایدن گفت‌وگوهای غیرمستقیم با ایران در وین را «به‌طور بالقوه سازنده» می‌داند، اما در حال حاضر انتظار ندارد مذاکرات مستقیم انجام شود.

سخنگوی کاخ سفید گفت: آمریکا موافقت کرده با شرکای اروپایی، روسی و چینی خود وارد گفت‌وگو شود تا مسائل موجود در راه بازگشت مشترک ایران و ایالات متحده به برجام را شناسایی کند.

او افزود: اتحادیه اروپا برای ادامه مذاکرات کارگروه‌هایی را با حضور کشورهای عضو برجام تشکیل خواهد داد.

در پی نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام در روز جمعه، ۱۳ فروردین، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، طی بیانیه‌ای علاوه بر تایید برنامه این کشور برای مذاکره غیرمستقیم درباره برنامه هسته‌ای ایران در نشست هفته آینده اعضای برجام در وین، گفت: واشینگتن فعلا پیش‌بینی نمی‌کند که گفت‌وگوی مستقیمی انجام شود، هرچند که برای آن آماده است.

پرایس گفت: آمریکا انتظار «گشایش فوری» ندارد، بلکه «مذاکرات دشواری» را پیش‌بینی می‌کند.

از سوی دیگر، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، در مصاحبه با صداوسیما گفت ایران با آمریکا هیچ مذاکره‌ای، چه مستقیم و چه غیرمستقیم نخواهد داشت و فقط با اعضای برجام گفت‌وگو می‌کند.

همزمان، نیویورک‌تایمز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین از طریق میانجی‌ها انجام می‌شود و هدفش توافق بر سر یک نقشه راه است تا چطور گام‌هایی همزمان برای بازگشت به تعهدها از جمله لغو تحریم‌ها برداشته شود.

با این حال، شبکه پرس تی‌وی به نقل از یک «منبع بلندپایه» که نامش ذکر نشده،اعلام کرد ایران طرحی که بر مبنای رفع گام به گام تحریم‌ها توسط آمریکا باشد را نمی‌پذیرد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More