شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
بوریس جانسون:‌

رسیدن به توافق تازه مورد نظر آمریکا با ایران مشکل است

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، با «ناقص» خواندن راهبرد جدید دولت آمریکا برای برخورد با حکومت ایران، مخالفت دولت بریتانیا را با آن اعلام کرده است. او همچنین گفت که درخواست آمریکا برای رسیدن به توافق همه‌جانبه و تازه با ایران خیلی دشوار است.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، بوریس جانسون در مقام وزیر خارجه قدیمی‌ترین متحد غربی آمریکا اعلام کرده است که طرح جدید دولت ترامپ برای مقابله با سیاست خارجی و برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی «کارآیی ندارد» و برآورده‌شدن خواسته آمریکا برای رسیدن به توافق همه‌جانبه و تازه با ایران، بسیار دشوار است.

بلومبرگ، دوشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه، نوشت: «موضع‌گیری سریع بوریس جانسون، حتی پیش از پایان سخنرانی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، بیانگر یک تضاد روزافزون میان لندن و واشنگتن بر سر یک مسأله مهم سیاست خارجی است که می‌تواند رابطه ویژه میان دو کشور را تیره کند».

جانسون روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت، در حاشیه اجلاس گروه۲۰ در آرژانتین، ضمن اشاره به درخواست‌های ۱۲ گانه آمریکا از ایران، گفت که رسیدگی به تمام این موارد در یک توافق تازه، بسیار مشکل است.

وزیر خارجه بریتانیا شرایط و مواضع اعلام شده مایک پمپئو برای رسیدن به یک توافق جدید میان آمریکا و ایران را «یک مذاکره فوق‌العاده بزرگ و ناقص خواند و پیش‌بینی کرد که آمریکا درنهایت ناچار خواهد شد به یک توافق جدید که از نوع تقویت‌شده توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است، تن دردهد».

جانسون در این مورد گفته است: «شما اگر سعی کنید همه شرایط و موارد مطرح‌شده (در نطق پمپئو)، شامل موشک‌های بالستیک، رفتار خرابکارانه ایران در منطقه و موضوع فعالیت‌های هسته‌ای را در یک توافق عظیم جا بدهید، من فکر نمی‌کنم به‌دست آوردن آن‌ها به این سادگی‌ها و در زمان معقول قابل دسترسی باشد. البته من کاملاً بدبین نیستم. آمریکایی‌ها عقاید و برنامه‌هایی دارند و ما هم عقاید و برنامه‌هایی داریم. در نهایت، باید به شرایطی نظیر رسیدن به توافق هسته‌ای برگردیم، ولی این مسأله زمانبر است».

به گزارش نشریه «پولیتیکو»، وزیر خارجه بریتانیا با «خوب» خواندن توافق فعلی برجام، یکی از امتیازات این توافق فعلی را این عنوان کرد که «هدف مشخصی دارد». او گفت که برجام جهان را از بمب اتمی ایران محفوظ نگه داشت و در عین حال، منافع اقتصادی ایران را نیز برآورده کرد.

آمریکا با خروج از برجام، استراتژی جدیدی در قبال ایران اعلام کرده که بر اساس آن، ادامه توافق هسته‌ای به اجرای شروط واشنگتن ازجانب ایران بستگی خواهد داشت. ایالات متحد آمریکا از «اعمال شدیدترین تحریم‌ها در تاریخ» برای وادارکردن ایران به تمکین در مقابل خواست‌های آمریکا خبر داده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More