شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی کاخ سفید: توپ در زمین ایران است تا به تعهداتش عمل کند

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، گفت اگر جمهوری اسلامی به تعهدات خود در برجام برگردد، زمینه برای رسیدن به توافقی «طولانی‌تر و قوی‌تر» فراهم می‌شود.  او در کنفرانس خبری خود گفت: «توپ در زمین ایران است تا به تعهداتش عمل کند.»

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دولت بایدن برای مذاکره با ایران چارچوب زمانی خاصی دارد، گفت: «این به ایران بستگی دارد. اگر ایران به اجرای کامل تعهدات خود در توافق هسته‌ای برگردد، آمریکا نیز واکنشی مشابه خواهد داشت و از آن برای رسیدن به توافقی«طولانی‌تری و قوی‌تر استفاده خواهد کرد که پاسخگوی نگرانی‌های دیگر نیز باشد.»

ساکی در عین حال تاکید کرد: دولت آمریکا هر گونه اقدامی در این مورد را «در شراکت با کشورهای عضو برجام و مشورت با کنگره انجام خواهد داد.»

او در پاسخ به پرسشی در مورد جلسه روز جمعه کمیته اصلی شورای امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید نیز گفت: این نشست صرفا جلسه‌ای برای تصمیم‌گیری در مورد ایران نبوده، بلکه جلسه‌ای در مورد مسائل خاورمیانه است که موضوع ایران را نیز در بر می‌گیرد.

عصر جمعه نیز، وزیران خارجه چهار کشور آمریکا، آلمان، فرانسه و بریتانیا درباره چگونگی رسیدن به یک رویکرد متحد برای برطرف کردن نگرانی‌های مشترک نسبت به ایران نشستی را برگزار کردند.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، این نشست را «جلسه‌ای مهم و عمیق درباره رسیدگی به چالش‌های هسته‌ای و امنیتی ایران» خواند.

مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله محمدجواد ظریف تاکید کرده‌اند که ابتدا آمریکا باید تحریم‌ها را لغو کند و به برجام بازگردد، و این درحالی است که جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، و مقام‌های دولت او گفته‌اند که ابتدا جمهوری اسلامی باید تعهدات خود در برجام را به طور کامل رعایت کند.

در همین حال، وال استریت ژورنال روز جمعه به نقل از سه دیپلمات آگاه گزارش داد بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نمونه‌هایی که طی پاییز سال‌جاری از دو سایت هسته‌ای ایران برداشته‌اند، شواهد تازه‌ای از وجود مواد رادیواکتیو یافته‌اند که ممکن است از اقدام ایران برای ساخت سلاح اتمی حکایت داشته باشد.

بنابر این گزارش،  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز یافته‌های جدید خود در مورد ایران را به کشورهای عضو گزارش نداده است و در حال حاضر از ایران خواسته در مورد این مواد توضیح دهد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More