شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سفر بولتون به لندن؛ ایران محور اصلی گفت‌وگوها

 

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، شامگاه یکشنبه وارد لندن شد. تلاش برای همراه کردن بریتانیا به اعمال فشارهای بیشتر بر ایران، یکی از اهداف اصلی این سفر عنوان شده است.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه ۲۰ مرداد به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی، بدون ذکر نام، نوشت که آمریکا تلاش می‌کند بریتانیا را به خروج از توافق‌نامه هسته‌ای موسوم به «برجام» با ایران ترغیب کند؛ چرا که این خروج به زعم آمریکا موجب تشدید فشارها بر ایران خواهد شد. هرچند که به باور این مقام آمریکایی بعید به نظر می‌رسد که بریتانیا در آینده‌ای نزدیک چنین تصمیمی را اعلام کند.

روابط تهران و لندن در ماه‌های گذشته، به دنبال توقیف دو نفتکش متعلق به این کشورها در آب‌های جبل‌الطارق و تنگه هرمز، روی به تیرگی گذاشته است.

بریتانیا به عنوان یکی از اصلی‌ترین همپیمان‌های آمریکا در اروپا، به طور رسمی اعلام کرده است که در ائتلاف نظامی که به ابتکار واشنگتن به منظور «حفظ آزادی دریانوردی» در آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز در حال شکل‌گیری است خواهد پیوست. دومینیک راب، وزیر خارجه دولت جدید بریتانیا، ۱۴ مردادماه ضمن تایید خبر اعزام ناوهای بریتانیایی به منطقه گفت که این تصمیم در راستای بهبود امنیت و تضمین آزادی کشتی‌رانی در منطقه است.

سفر دو روزه مشاور امنیت ملی کاخ سفید به لندن، تنها یک هفته پس از سفر وزیر خارجه  بریتانیا، به واشنگتن انجام می‌گیرد. در این سفر، بولتون قرار است با برخی از مقام‌های دولت جدید محافظه‌کار بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

به باور بسیاری از تحلیل‌گران اقتصادی-سیاسی، نزدیکی و همسویی بیشتر بریتانیا با ایالات متحده، از پیامدهای اصلی خروج این کشور از اتحادیه اروپا خواهد بود. بنا بر گزارش‌های منتشر شده، در حال حاضر آمریکا به بزرگ‌ترین صادر کننده کالا به بریتانیا تبدیل شده است. پیش‌ از این، آلمان برای سال‌ها به عنوان صادر کننده اصلی کالا به بریتانیا به شمار می‌رفت.

علاوه بر موضوع ایران و ترغیب بریتانیا به همراهی با آمریکا برای فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک بیشتر بر تهران، رابطه با چین و آینده فعالیت‌های تجاری شرکت فن‌آوری و مخابراتی «هوآوی» هم در دستور کار بولتون در دیدارهایش با مقام‌های دولتی بریتانیا است. قرار است بولتون در روز آخر سفر خود به لندن با ساجد جاوید، وزیر بازرگانی جدید بریتانیا، در این باره دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More