شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سنای آمریکا این هفته درباره ایران جلسه محرمانه برگزار می‌کند

 

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا قرار است سه‌شنبه این هفته درباره رویکرد و سیاست‌های دولت دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، در قبال ایران جلسه داشته باشد. این جلسه پشت درهای بسته و با حضور برایان هوک، رییس گروه اقدام ویژه ایران در وزارت خارجه آمریکا، برگزار خواهد شد.

پیشتر اعلام شده بود که دموکرات‌های کنگره خواهان ارائه توضیحاتی از دلیل عملیات نظامی هستند که به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، در فرودگاه بغداد انجامید. این عملیات به دستور دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، اجرا شد.

جلسه روز سه‌شنبه کمیته روابط خارجی سنا درباره ایران، در آستانه بررسی مصوبه تازه مجلس نمایندگان، در خصوص اختیارات نظامی رییس جمهور در قبال ایران، برگزار می‌‌شود. انتظار می‌رود جلسه روز سه‌شنبه تا اندازه زیادی بر روند تصمیم‌گیری نهایی درباره این قطعنامه در مجلس سنا نیز تاثیر بگذارد.

مجلس نمایندگان آمریکا در بیستم دی‌ماه گذشته، به طرح محدود کردن اختیارات ریاست جمهوری برای استفاده از نیروی نظامی علیه ایران رای داد. بر اساس این قطعنامه، که برای قانونی شدن باید در مجلس سنا نیز مجدا بررسی و تصویب شود، استفاده از نیروی نظامی علیه ایران، جز در مواردی که خطر قریب‌الوقوع نظامی مطرح  است، بدون اجازه کنگره ممنوع خواهد شد.

اکثریت مجلس سنای آمریکا در اختیار جمهوری‌خواهان است و بعید به نظر می‌رسد سناتورهای جمهوری‌خواه با قطعنامه‌ای که به محدود کردن اختیارات نظامی رییس جمهوری بیانجامد موافقت کنند.

از سویی دیگر، جلسه روز سه‌شنبه سنای آمریکا در باره ایران در حالی برگزار شود که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، برای انجام یک سفر دیپلماتیک عازم  آسیای میانه و اوکراین است. حساب کاربری وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه دوم بهمن‌ماه آخرین موضع‌گیری پمپئو در قبال ایران را منتشر کرد. در گفت‌وگو وزیر خارجه آمریکا بار دیگر حکومت ایران به انجام عملیات تروریستی در اروپا و عامل اصلی بی‌ثباتی در خاورمیانه معرفی شد.

جلسه کمیته روابط خارجی سنا درباره ایران یک بار پیش از این، بدون ارايه هیچ دلیلی، لغو شده بود. پیشتر نشریه پولتیکو در گزارشی که پنج‌شنبه بیست‌وششم دی‌ماه منتشر کرد نوشت که در این جلسه علاوه بر برایان هوک، دیوید شكنر، معاون وزیر خارجه در امور خاورمیانه، نیز حضور خواهد داشت.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More