شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شدت گرفتن شیوع کرونا در بسیاری از کشورها در آستانه سال نو میلادی و همزمان با آغاز واکسیناسیون

در‌حالی‌که در آستانه آغاز سال ۲۰۲۱ بسیاری از کشورهای جهان روند واکسیناسیون برای مقابله با شیوع کووید-۱۹ را آغاز کرده‌اند، با فرارسیدن فصل سرما شدت شیوع این بیماری در نقاط مختلف جهان در حال افزایش است و بسیاری از کشورها قوانین منع تردد سختگیرانه‌‌ای را در آستانه سال نو به اجرا گذاشته‌اند.

به گزارش دانشگاه جانز هاپکینز، روز چهارشنبه تعداد روزانه جان‌باختگان در اثر کووید-۱۹ در آمریکا به رقم بی سابقه سه هزار و ۹۰۰ نفر رسید. در حال حاضر تعداد جان‌باختگان بر اثر این بیماری در ایالات متحده به حدود ۳۴۲ هزار نفر رسیده و تعداد مبتلایان از مرز ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر فراتر رفته است.

جو بایدن، رییس‌جمهوری منتخب آمریکا، در توییتی با اشاره به اینکه هفته‌ها و ماه‌های آینده «دوره‌ای بسیار سخت و شاید سخت‌ترین دوره از همه‌گیری کووید-۱۹» برای مردم آمریکا خواهد بود، گفت: «مردم آمریکا از این برهه عبور خواهند کرد، اما این‌کار نیاز به عزم عمومی دارد.»

در همین حال شیوع گونه جدید ویروس کرونا نیز که که ابتدا در بریتانیا شناسایی شد و با سرعت بسیار بیشتری منتقل می‌شود در نقاط مختلف جهان ادامه دارد.

گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا، روز چهارشنبه در یک کنفرانس مجازی اعلام کرد گونه جدید ویروس کرونا در جنوب این ایالت نیز مشاهده شده است. روز سه‌شنبه نیز فرماندار کلرادو از مشاهده اولین فرد آمریکایی مبتلا به گونه جدید کووید-۱۹ در این ایالت خبر داده بود.

امارات متحده عربی نیز یکی دیگر از کشورهایی است که روز سه‌شنبه از ثبت تعدادی ابتلا به گونه جدید ویروس کرونا خبر داد.

از سوی دیگر، کشورهای مختلف جهان برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در آستانه سال جدید اقدامات سختگیرانه‌تری در پیش گیرند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه اعلام کرد: «سرعت بالای شیوع  گونه جدید ویروس کرونا ما را مجبور می‌کند که در برخی مناطق اقدامات سختگیرانه‌تری انجام دهیم.  هرچند در برخی مناطق، مدارس ابتدایی طبق برنامه قبلی بازگشایی می‌شود، اما جایی که شیوع گسترده باشد، بازگشایی تا ۱۸ ژانویه به تاخیر می‌افتد.»

او افزود: «برای کم کردن اختلال در کار مدارس، دولت برنامه آزمایش ویروس کرونا را گسترش می‌دهد و  از هر دانش‌آموز موقع بازگشت به مدرسه به طور منظم آزمایش گرفته می‌شود.»

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در سخنرانی پایان سال خود گفت شیوع کرونا باعث شد سال ۲۰۲۰ سخت‌ترین سال در دوران ۱۵ ساله صدراعظمی او شود. او در عین حال گفت: آغاز واکسیناسیون سال ۲۰۲۱ را «امیدبخش» می‌کند.

آلمان در روزهای گذشته با افزایش شدید تعداد مبتلایان و جان‌باختگان در اثر کرونا مواجه بوده است و تنها در روز سه‌شنبه بیش از هزار نفر در این کشور جان خود را از دست دادند.

فرانسه ضمن اعلام مقررات منع تردد در شب سال نو، صد هزار نیروی پلیس را در سراسر کشور مستقر کرده تا شرایط را کنترل کرده و از برگزاری گردهمایی‌های خیابانی جلوگیری کنند.

آمریکای لاتین همچنان یکی از کانون‌های مهم شیوع کرونا است و تعداد جان‌باختگان در این منطقه از ۵۰۰ هزار نفر فراتر رفته که یک‌سوم این افراد در برزیل بوده‌اند.

در حالی‌که عملیات واکسیناسیون در بسیاری از کشورهای جهان آغاز شده، دولت بریتانیا روز چهارشنبه مجوز استفاده اضطراری از واکسن کرونای ساخت آسترازنکا و آکسفورد را نیز صادر کرد.

فرانسه نیز به همراه چند کشور اروپایی کار تزریق واکسن ساخت شرکت فایزر را به اقشار پرخطر آغاز کرده، اما به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت این کشور به دلیل سرعت پایین عملیات واکسیناسیون تحت انتقادات شدیدی قرار دارد، چرا که تا روز چهارشنبه وقت محلی تنها کمتر از صد نفر واکسن دریافت کردند.

این درحالی‌است که در این مدت، ۴۲ هزار نفر در آلمان واکسیناسیون شده‌اند.

در این میان، اسرائیل که از ۳۰ آذر کار تزریق واکسن ساخت فایزر را به اقشار پرخطر خود آغاز کرده، تاکنون سریع‌ترین روند واکسیناسیون در جهان را داشته و دولت این کشور قصد دارد تا پایان این هفته ۱۰ درصد از جمعیت خود را واکسینه کند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More