شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شکست گفت‌وگوهای دمشق و کُردها درباره ورود به عفرین

 

منابعی در سوریه گزارش دادند که گفت‌وگو میان نمایندگان دولت این کشور و یگان‌های مدافع خلق، درباره‌ی استقرار نیرو در منطقه‌ی عفرین، بدون نتیجه، پایان یافته است.

درپی حمله‌ی نیروهای ترکیه به شهر عفرین سوریه که به‌عنوان عملیات «شاخه زیتون» علیه «یگان‌های مدافع خلق» آغاز شد، شبه‌نظامیان کُرد و دولت سوریه، نشست‌هایی را به‌منظور مقابله با این عملیات برگزار کرده‌اند.

برخی منابع گفته بودند که نیروهای دولتی سوریه برای مقابله با عملیات نظامی ترکیه، اجازه‌ی انتقال تجهیزات نظامی به منطقه‌ی عفرین را به کُردها داده‌اند.

تلویزیون اسکای‌نیوز عربی، روز شنبه ۲۸ بهمن‌ماه، به‌نقل از منابع خود، گزارش داد که نیروهای رژیم سوریه، شرط کرده‌اند که یگان‌های مدافع خلق، باید سلاح خود را زمین بگذارند و تمامی روستاها و مناطق حومه‌ی عفرین را که تحت کنترل نیروهای کُرد است، به ارتش سوریه واگذار کنند.

این منابع افزوده‌اند که یگان‌های مدافع خلق، شرایط نمایندگان حکومت سوریه را نپذیرفته‌ است.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز، یک‌شنبه ۲۲ بهمن‌ماه، گزارش داده بود که کردهای سوری با حکومت بشار اسد به توافق رسیده‌اند تا بتوانند از دیگر نقاط کردستان، به شهر عفرین در شمال سوریه، نیروهای کمکی اعزام کنند.

ازسوی دیگر، ابراهیم ابراهیم، از رهبران «حزب اتحاد دموکراتیک(سوریه)»، نهم بهمن‌ماه، در گفت‌وگو با روزنامه‌ی «الشرق الاوسط»، فاش کرده بود که دو روز پیش از حمله‌ی ترکیه به عفرین، نمایندگان یگان‌های مدافع خلق و دولت سوریه، با میانجی‌گری روسیه، در پایگاه نظامی حمیمیم، نشستی داشته‌ و به گفت‌وگو پرداخته‌اند.

در این نشست، روسیه پیشنهاد کرده بود که عفرین به‌طور کامل به دولت سوریه واگذار شود، اما نمایندگان یگان‌های مدافع خلق، این پیشنهاد روسیه را نپذیرفتند. در مقابل، کُردها خواهان این بودند که ارتش دولتی سوریه، در اطراف عفرین مستقر شود.

به گفته‌ی ابراهیم، به دنبال رد پیشنهاد روسیه، مسکو به ترکیه چراغ سبز داد تا عملیات خود را علیه نیروهای کُرد در عفرین آغاز کند.

ترکیه روز شنبه ۳۰ دی‌ماه، عملیات نظامی خود با نام «شاخه زیتون» علیه یگان‌های مدافع خلق، آغاز کرد. آنکارا، یگان‌های مدافع خلق را شاخه‌ی نظامی حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌داند.  

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More