شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

همکاری دولت سوریه با کردها در عفرین برای مقابله با عملیات نظامی ترکیه

 

کردهای سوری با حکومت بشار اسد به توافق رسیده‌اند تا بتوانند نیروهای کمکی از دیگر نقاط کردستان به شهر عفرین در شمال سوریه اعزام کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز یکشنبه ۲۲ بهمن، بر اساس توافقی بین نیروهای وفادار به بشار اسد و «یگان‌های مدافع خلق»، کردهای سوری قرار است نیروی کمکی برای مقابله موثرتر با عملیات نظامی ارتش ترکیه به شهر عفرین بفرستند.

به دنبال تداوم حملات ارتش ترکیه برای تصرف شهر عمدتا کُردنشین عفرین، نیروهای کُرد از دولت بشار اسد خواسته‌ بودند در مقابل ترکیه از مرزهای سوریه دفاع کند. ارتش سوریه اما با اجتناب از درگیری مستقیم با ترکیه، موافقت کرده است به طور غیر مستقیم به کُردها کمک کند.

یک فرمانده نیروهای دولتی سوریه نیز به خبرگزاری رویترز گفت که رژیم سوریه به کُردها «کمک‌های بشردوستانه و پشتیبانی» فراهم کرده و به آنان اجازه داده نیروی کمکی به عفرین ارسال کنند.

در پی توافق مذکور، شماری از کردهای داوطلب از کانتون‌های کوبانی، قامیشلو، جزیره و دیگر نقاط کردنشین در شمال سوریه عازم عفرین شده‌اند تا با ارتش ترکیه مقابله کنند. شاهدان عینی از ورود صدها خودرو و کامیون به عفرین خبر داده‌اند.

 

تداوم حملات ارتش ترکیه برای تصرف شهر عمدتا کُردنشین عفرین

 

کینو گابریل، سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه، ضمن تایید خبر توافق، گفته است که بهترین مسیر رساندن نیروی کمکی به عفرین از طریق مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی سوریه بود. «یگان‌های مدافع خلق» بخشی از «نیروهای دموکراتیک سوریه» به شمار می‌رود.

آمریکا که کردهای سوری را هم‌پیمان خود در جنگ علیه داعش می‌داند از این توافق چشم‌پوشی کرده‌است. این در حالی‌ست که ایالات متحده آمریکا و ترکیه هر دو عضو پیمان نظامی ناتو هستند.

ناظران تحولات سوریه چنین توافقی را دور از انتظار می‌دانند چرا کردها و نیروهای دولتی در دیگر نقاط سوریه در حال جنک با یکدیگرند.

در آخرین درگیری بین نیروهای دولتی سوریه و کُردها، نزدیک به ۵۰۰ نفر از نیروهای دولتی، روز چهارشنبه ۱۸ بهمن‌، سعی کردند با به‌کارگیری توپخانه و تجهیزات سنگین نظامی میدان نفتی کونیکو در شمال دیرالزور را از کنترل کردهای مورد حمایت آمریکا موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» خارج کنند. این حمله با واکنش شدید نظامی آمریکا مواجه شد و بنا به گزارش‌ها، در پی حملات جنگنده‌های آمریکایی بیش از ۱۰۰ نفر از نیروهای دولتی کشته شدند.

آلدار خلیل، از مقامات ارشد دستگاه خودگردان کردهای سوریه موسوم به «روژآوا»، نیز به رویترز گفت: «ما از طریق روسیه سعی کردیم آنان (دولت سوریه) را به دفاع از مرزها متقاعد کنیم، اما این کار نتیجه‌ای نداشت».  

دولت رجب طیب اردوغان عملیات نظامی گسترده‌ای را در ۲۹ دی ماه برای تصرف شهر عفرین که در کنترل یگان‌های مدافع خلق قرار دارد آغاز کرد. این عملیات اندکی پس از آن شروع شد که مقامات آمریکایی از قصد خود مبنی بر تشکیل یک نیروی مرزی ۳۰ هزار نفری متشکل از کردهای سوریه خبر دادند.

گفته می‌شود که تاکنون صدها نفر، ازجمله شمار زیادی غیر‌نظامی، در جریان عملیات ترکیه در عفرین سوریه کشته شده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More