شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
خاموشی گسترده و ونزوئلا؛

صلیب سرخ به کمک مردم ونزوئلا می‌آید

 

هم‌زمان با قطع گسترده‌ برق در ونزوئلا، کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ از برنامه‌اش برای ارسال کمک‌های فوری به این کشور فقرزده آمریکای جنوبی خبر داد.

این سومین بار در ماه جاری میلادی است که مردم ونزوئلا در کاراکاس، پایتخت این کشور و دیگر شهرهای بزرگ از جمله ماراکائیبو، والنسا در شمال و سان کریستبال در غرب با قطعی برق مواجه می‌شوند.  

با قطع برق در ونزوئلا سیستم حمل و نقل عمومی از کار می‌افتد، دسترسی به تلفن همراه و اینترنت قطع می‌شود و ادارات و مغازه‌ها چاره‌ای جز تعطیلی ندارند.

درست قبل از شروع خاموشی گسترده در ونزوئلا، صلیب سرخ اعلام کرد قرار است کمک‌های فوری به این کشور بحران‌زده ارسال کند. این موضوع حاکی از عقب‌نشینی نیکولاس مادورو، رییس‌جمهور ونزوئلا از موضع خود در منع ورود هرگونه کمک است. مادورو همواره گفته بود که کشور نفت‌خیز ونزوئلا با هیچ «بحران انسانی» مواجه نیست.

فارنچسکو روکا، رییس فدراسیون بین‌الملیی صلیب سرخ، گفت در طی دو هفته آینده کمک‌های فوری بین ۶۵۰ هزار نفر نیازمند در ونزوئلا توزیع خواهد شد. ونزوئلا جمعیتی بالغ بر ۳۰ میلیون دارد.

ورود کمک‌های بشردوستانه به ونزوئلا که درگیر کمبود شدید مواد غذایی و دارویی است از ماه‌ها قبل موضوع اصلی اختلاف بین مادورو و رهبر مخالفان و رئیس‌جمهور خودخوانده این کشور، خوآن گوآیدو، بوده است.

گوآِیدو در واکنش به خبر توزیع اقلام بشردوستانه گفت: «حکومت با پذیرش وضعیت پیچیده اضطراری انسانی در کشور که خود مسبب آن بوده به شکست اذعان کرده است.»

او اضافه کرد که مادورو تحت «فشار» حاضر به پذیرش کمک‌های صلیب سرخ شده است.

گوآیدو در ماه فوریه تلاش داشت از طریق مرزهای کلمبیا و برزیل کمک‌های بشردوستانه وارد ونزوئلا کند که با مخالفت مادورو مواجه شد. مادورو این اقدام گوآیدو را در راستای توطئه آمریکا برای براندازی حکومتش توصیف کرده بود.

دولت آمریکا، که همانند ده‌ها کشور دیگر، ریاست‌جمهوری گوآیدو را به رسمیت می‌شناسد، از تصمیم صلیب سرخ استقبال کرده و برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کرد.

روکا از جزئیات اقلام چیزی نگفت و صرفا از آنتی‌بیوتیک و کیت‌های جراحی به‌عنوان برخی اقلام درمانی و همچنین ژنراتور برای جبران قطعی برق نام برد.

او تاکید کرد صلیب سرخ به اصول سه‌گانه خود مبنی بر «استقلال، بی‌غرضی و بی‌طرفی» پایبند بوده و مداخله از سوی هیچ شخصی را نمی‌پذیرد.

روکا گفت: «به نظر من مادورو و گوآیدو هیچکدام نمی‌توانند ادعای پیروزی کنند. کسی اینجا برنده نشده است. ما باید جان مردم را نجات دهیم.»

مادورو و گوآیدو از هوادارن خود خواسته‌اند روز شنبه دهم فروردین در سراسر کشور به خیابان‌ها بیایند.

جبهه مخالفان دولت را مسئول بحران شدید اقتصادی در کشور می‌دانند. این بحران واردات و تولید نفت را که سهم ۹۶ درصدی در بودجه کشور دارد به شدت کاهش داده است. مادور ضمن رد این اتهام‌ها، کمبود غذا و دارو را ناشی از تحریم‌های  مالی اعمال‌شده از سوی آمریکا می‌داند.

هم‌زمان چین روز جمعه محموله ۶۵ تنی دارو و اقلام پزشکی به کاراکاس ارسال کرد. دولت مادورو این اقدام چین را «پیروزی» بر تحریم‌های آمریکا توصیف کرد.

چین به همراه روسیه و برخی دیگر از کشورها از جمله ایران و ترکیه همچنان حامی دولت مادورو  است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More