شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ظریف و پمپئو در جلسه شورای امنیت؛ آمریکا در پی تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران

مایک پمپئو و محمدجواد ظریف،‌ وزرای خارجه آمریکا و ایران،‌ برای توضیح درباره اجرای برجام و تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد شرکت می‌کنند.

آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران را در این جلسه ارائه خواهد کرد.

ظریف و پمپئو روز سه‌شنبه ۱۰ تیرماه با موضوع اجرای توافقنامه برجام در جلسه مجازی شورای امنیت سازمان ملل متحد شرکت کرده و مواضع خود را توضیح خواهند داد. 

انتظار می‌رود یکی از موضوعات اصلی مورد بحث در این جلسه اعضای شورای امنیت، قطعنامه‌ای باشد که توافق برجام را تایید می‌کند و خواستار اتمام تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران در ماه میلادی اکتبر می‌شود. 

دولت ترامپ بارها مخالفت خود را با اتمام این تحریم‌ها اعلام کرده است.  

ایالات متحده پیش‌نویسی برای قطعنامه شورای امنیت منتشر کرده است که به طور نامحدود تحریم تسلیحاتی را تمدید می‌کند و انتظار می‌رود پمپئو این مورد را به جلسه شورای امنیت ارائه دهد.

حضور وزرای خارجه دو کشور یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برای دونالد ترامپ،‌ رییس‌جمهوری آمریکا،‌ و ده‌ها نفر دیگر در ارتباط با کشته شدن قاسم سلیمانی،‌ فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران،‌ حکم جلب صادر کرد.

پیش از این نیز هم‌زمان با افزایش تنش میان دو کشور آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارشی به شورای امنیت این سازمان اعلام کرده بود موشک‌های کروزی که سال گذشته در حمله علیه تاسیسات نفتی و یک فرودگاه بین‌المللی عربستان سعودی استفاده شد، «منشا ایرانی» داشته است.

گوترش در این گزارش اضافه کرد برخی تسلیحات و تجهیزات مرتبط که آمریکا در ماه نوامبر ۲۰۱۹ و فوریه ۲۰۲۰ توقیف کرد نیز دارای «منشا ایرانی» بود‌ه‌اند.

ایران این گزارش را رد کرد و ظریف نیز دبیرکل سازمان ملل را در ارتباط با آن مورد انتقاد قرار داد.

انتظار می‌رود دولت ترامپ بر اساس یافته‌های گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد و حمایت جمهوری اسلامی از متحدانش در منطقه اعلام کند که ایران قابل اعتماد نیست و تحریم‌های تسلیحاتی باید تمدید شوند.

مخالفت‌های دولت ترامپ با همراهی کم‌وبیش برخی متحدان اروپایی همراه شده است.  

انتظار می‌رود کشورهای اروپایی یک پیشنهاد متقابل برای قطعنامه‌ای مبنی بر تمدید بخشی از تحریم‌های تسلیحاتی برای مدت شش ماه را ارائه کنند. مشخص نیست آیا آمریکا،‌ چین و روسیه از چنین پیشنهادی حمایت کنند.

مجید تخت‌روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل متحد، پیشتر اعلام کرده بود قطعنامه مورد حمایت ایران برای تمدید تسلیحاتی ایران با شکست مواجه خواهد شد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More