شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عربستان، امارات، بحرین ،مصر ، یمن و لیبی روابط خود با قطر را قطع کردند

 

دولت های عربستان، مصر، امارات، بحرین و یمن روز دوشنبه پانزدهم خرداد، روابط خود با قطر را قطع کردند. این پنج کشور، دوحه را به «حمایت از تروریسم» متهم کردند. 

 ساعاتی پس از تصمیم این کشورها، دولت موقت در شرق لیبی که از سوی کشورهای عربی حمایت می شود، روابط خود با قطر را قطع کرد. محمد الدایری وزیر خارجه این دولت گفته که لیبی در حمایت از «کشورهای برادر» عربستان، مصر، بحرین و امارات، روابط خود با دوحه را قطع کرده است. 

همچنین خبرگزاری فرانسه گزارش داده که  در ادامه قطع رابطه دیپلماتیک برخی از کشورهای منطقه با قطر، مالدیو هم روابط دیپلماتیک خود با این کشور را قطع کرد.

روابط قطر با عربستان در پی انتشار سخنانی منتسب به شیخ تميم بن حمد آل ثانی ، تنش آمیز شد. دوحه انتشار این سخنان در خبرگزاری رسمی خود را به هکرها نسبت داده و به سرعت آنان را تکذیب کرده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پنج کشور عربستان، مصر، بحرین، امارات و یمن در بیانیه‌های جداگانه امروز خود، قطر را به حمایت از «تروریسم و «بی ثباتی در منطقه» متهم کردند. 

همچنین چهار کشور عربی، (عربستان، بحرین و امارات و مصر)، حریم هوایی، دریایی و زمینی خود را به صورت دو طرفه به روی قطر بستند. 

سه دولت عربی مجاور خلیج فارس (عربستان، بحرین و امارات)، به قطری‌های ساکن در کشورهایشان ۱۴ روز فرصت دادند تا خاک این سه کشور را ترک کنند.

در سال ۲۰۱۴، این سه کشور، در پی تنش آمیز شدن روابطشان با قطر، سفرای خود را از این کشور فراخوانده بودند اما پس از هشت ماه، بار دیگر روابط آنها به حالت عادی بازگشت. 

عربستان در بیانیه‌ای که خبرگزاری رسمی این کشور (واس) منتشر کرد، قطر را به «حمایت از گروههای تندرو و گسترش ایده های خشونت آمیز» متهم کرد. 

این بیانیه افزود: «عربستان تصمیم قاطع خود را در پی تخلفات جدی اعمال شده بطور مخفیانه و آشکار طی سالیان گذشته از سوی مقامات دوحه گرفته است، هدف این تخلفات ایجاد شکاف در جبهه داخلی عربستان، تحریک برای خروج علیه دولت، به خطر انداختن حاکمیت و در آغوش گرفتن گروه‌های تروریست و فرقه‌ گرای متعدد به منظور ضربه زدن به ثبات در منطقه از جمله جماعت (اخوان المسلمين)، (داعش) و(القاعدة) و همچنین ترویج مستمر ادبيات و طرح‌های این گروه‌ها از طریق رسانه‌ها، بوده است».

ریاض همچنین در بیانیه خود، قطر را به «حمایت از گروه‌های تروریستی حمایت شده از سوی ایران در استان القطیف عربستان و کشور بحرین» متهم کرد.  

همچنین مصر، بحرین و امارات، و پس از آنها یمن، در بیانیه های جداگانه ای با متهم کردن دوحه به حمایت از «تروریسم» روابط خود را با قطر قطع کردند. 

وزارت خارجه قطر در واکنش به تصمیم چهار کشور مذکور در بیانیه ای اعلام کرد: «متاسفیم که این کشورها در این مرحله چالشی مهمتر از هجمه علیه قطر نیافتند». 

از سوی دیگر، «ائتلاف عربی» در حال جنگ با حوثی ها و نیروهای علی عبدالله صالح در یمن، که از سوی عربستان رهبری می شود، در بیانیه ای به مشارکت قطر در این ائتلاف پایان داد. قطر از جمله کشورهای عربی است که برای دفاع از دولت  عبدربه منصور هادی، نیرو به یمن فرستاده است. 

در همین حال، شبکه الجزیره وابسته به دولت قطر، برای اولین بار از آغاز تنش‌ها، وارد جنگ رسانه‌ای میان این کشورها شده است. این شبکه با انتشار بخش‌هایی از بیانیه وزارت خارجه قطر، به انتقاد از تصمیم پنج کشور عربی علیه قطر پرداخته است. 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More