شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نیویورک تایمز: دور جدید مذاکرات ایران و عربستان سعودی احتمالا میان سفرای دو کشور در بغداد برگزار می‌شود 

 

نیویورک تایمز به نقل از دو مقام عراقی و دو مقام ایرانی نوشت دور جدید مذاکرات ایران و عربستان سعودی در ماه جاری میلادی در بغداد و احتمالا در سطح سفیران دو کشور برگزار می‌شود.

این روزنامه روز شنبه ۱۱ اردیبهشت همچنین به نقل از یک مشاور دولت ایران که نامش فاش نشده گزارش داد در مذاکرات اخیر میان ایران و عربستان سعودی در روز نهم آوریل در بغداد، خالد الحميدان، رییس سازمان اطلاعاتی سعودی و سعید ایروانی، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، حضور داشتند.

برگزاری این مذاکرات را اولین بار فایننشال تایمز فاش کرد، اما تاکنون نه تهران نه ریاض به صورت رسمی این مذاکرات را تایید نکرده‌اند. با این حال، مقام‌هایی از ایران و عراق به طور غیررسمی انجام این مذاکرات را تایید کرده‌اند.

نیویورک تایمز به نقل از تحلیلگران نوشت تغییرات جدید در دولت آمریکا و همچنین کاهش توجه واشینگتن به خاورمیانه در بلندمدت، موجب شده که سعودی‌ها در تعهد آمریکا نسبت به دفاع از ریاض تردید کنند و رویکرد آشتی‌جویانه‌تری نسبت به ایران اتخاذ کنند.

نیویورک تایمز به نقل از یک بیانیه دولت عربستان سعودی نوشت این کشور «از هر فرصتی برای گسترش صلح در منطقه» بهره می‌برد، به شرط این که ایران «حسن نیت خود را نشان دهد» و «دست از اقدامات شرورانه خود بکشد».

سجاد جیاد، عضو موسسه تحقیقاتی مستقل «بنیاد قرن» در بغداد، به این روزنامه گفت سعودی‌ها می‌خواهند راهی برای پایان دادن به جنگ یمن و مهار تحریکات شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق پیدا کنند که با پهپاد از عراق علیه عربستان سعودی حمله می‌کنند.

همچنین به گفته یاسمین فاروق، پژوهشگر مهمان در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، اولویت این دو کشور رسیدن به نوعی توافق امنیتی منطقه‌ای مانند گذشته است.

او گفت: «این دو کشور پیش از این که درباره تقسیم نفوذ خود در منطقه گفت‌وگو کنند، باید این کار را انجام دهند.»

این پژوهشگر تاکید کرد صرف تصمیم عربستان سعودی برای گفت‌وگوی مستقیم با ایران، نشانگر تغییر در سیاست ریاض است، با توجه به این که سعودی‌ها پیشتر از بحث با ایران درباره یمن خودداری کرده بودند، زیرا دخالت تهران در یمن را غیرقانونی می‌دانستند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به تازگی در مصاحبه‌ای با شبکه العربیه انتقاد کشورش از ایران را در ارتباط با «رفتارهای منفی» تهران خوانده و ابراز امیدواری کرده بود ریاض بتواند با تهران روابط خوبی داشته باشد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More