شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عقب نشینی آمریکا درباره بستن دفتر تشکیلات خودگردان فلسطین در واشنگتن

 

در پی اعلام تصمیم تشکیلات خودگردان فلسطینی در تعلیق تمامی روابط دیپلماتیک خود با ایالات متحده آمریکا، وزارت خارجه آمریکا خواهان باز ماندن دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در واشنگتن شده و طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال مذاکره با مقامات فلسطینی در ارتباط با این مسأله هستند.

به گزارش يورونيوز، تصمیم تشکیلات خودگران فلسطین در تعلیق روابط دیپلماتیک با آمریکا، پس از آن گرفته شد که دولت آمریکا در روزهای گذشته اعلام کرد که دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در واشنگتن را تعطیل خواهد کرد. واشنگتن مدعی است که تشکیلات خودگردان – که از سوی سازمان آزادیبخش فلسطین (فتح) اداره می‌شود از گروه‌‌های افراطی و تروریستی حمایت می‌کند. فتح اخیرا با حماس برای آشتی ملی و تشکیل یک دولت واحد در سراسر اراضی فلسطینی، توافق‌نامه امضا کرده است.

در همین رابطه، محمود عباس، رئیس جمهوری تشکیلات خودگردان فلسطین طی سخنانی در پارلمان اسپانیا گفت: "فلسطینیان با حمایت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریک، متعهد به امضای یک معاهده صلح تاریخی با اسرائیل هستند".

همزمان ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین خبر از احتمال بازبینی دولت آمریکا در تصمیم خود مبنی بر بستن دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در واشنگتن داد و افزود: "در صورتی که دولت ایالات متحده بخواهد دفتر واشنگتن را تعطیل کند، باید تمامی قوانین کنگره آمریکا درباره سازمان آزادی بخش فلسطین را نیز بازنگری کند".

 

در واکنش به این تصمیم، وزارت امور خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۳۰ آبان اعلام کرد که خواهان باز ماندن دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در واشنگتن است و در حال حاضر سرگرم مذاکره با مقامات فلسطینی در ارتباط با این مسأله هستند.

 

موضوع اجازه حضور سازمان آزادیبخش فلسطین در خاک ایالات متحده در سال ۱۹۸۷، با تصمیم کنگره آمریکا در ممنوع اعلام کردن هرگونه حضور این سازمان در خاک آمریکا بواسطه فعالیت‌های مسلحانه این گروه مطرح شد. در این سال، قانونگذاران آمریکایی، سازمان آزادی بخش فلسطین (فتح) را به همراه شمار دیگری از سازمان‌های نظامی-سیاسی فلسطینی، "تروریستی" قلمداد کرد.

با این حال، در سال ۱۹۹۳ و با آغاز مذاکرات صلح اسلو، کنگره اجازه داد که سازمان آزادیبخش فلسطین دفتر نمایندگی خود را در واشنگتن برپا کند. ایالات متحده در آن زمان اعلام کرد تا زمانی که فتح به تعهدات خود در مذاکرات صلح وفادار مانده است، اعضای این سازمان اجازه حضور در این دفتر را خواهند داشت.

این خط مشی تا سال ۲۰۱۱ یعنی تا زمانی که فلسطینی‌ها به سازمان علمی، فرهنگی آموزشی ملل متحد (یونسکو) پیوسته و خواهان  عضویت کامل در سازمان ملل متحد شدند، ادامه داشت. همچنین با در نظر گرفتن مخالفت آمریکا با این درخواست، قبل از حل و فصل مناقشه فلسطینی-اسراییلی، کنگره با وضع قاونی جدید رئیس جمهور آمریکا را متعهد به تایید تعامل سازمان آزادیبخش فلسطین و "مذاکره مستقیم و موثر" این سازمان با اسرائیل نمود.
با توجه با این قانون، دونالد ترامپ در یک بازه زمانی ۹۰ روزه باید تصمیم بگیرد که آیا مذاکره مستقیم و موثری بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطینی صورت گرفته است یا نه. پس از آن، رئیس جمهوری آمریکا درباره ادامه کار یا بستن دفتر تشکیلات خودگردان در واشنگتن تصمیم خواهد گرفت.
 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More