شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
بحران سیاسی ونزوئلا؛

مادورو خواهان افزایش شبه‌نظامیان طرفدار دولت شد

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، دستور افزایش نیروهای شبه‌نظامی طرفدار دولت را صادر کرد.  

مادرورو که از افزایش نفوذ خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا نگران است، قصد دارد تعداد نیروهای شبه‌نظامی طرفدار خود را تا پایان سال جاری میلادی به سه میلیون شبه‌نظامی افزایش دهد.

اکنون کمی بیش از دو میلیون شبه‌نظامی طرفدار دولت در ونزوئلا وجود دارد. این نیروها در سال ۲۰۰۸ و در زمان زمامداری هوگو چاوز، رهبر پیشین ونزوئلا شکل گرفت. شبه‌نظامیان ونزوئلا مستقیما تحت فرماندهی رئیس جمهوری این کشورند و در مواقع ضروری به ارتش می‌پیوندند.

با وخیم شدن اوضاع اقتصادی ونزوئلا، قحطی و کمبود دارو، مادورو همچنین از این شبه‌نظامیان خواسته که در تولید محصولات کشاورزی کمک کنند.

او مقابل هزاران نفر از شبه‌نظامیان که لباس نظامی بر تن داشتند و در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا جمع شده بودند، گفت: «با تفنگ‌ها و شانه‌هایتان، آماده دفاع از وطن باشید با ایجاد شیار و کاشتن دانه، تا مواد غذایی برای مردم تولید شود.»

پیشتر خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا از ارتش این کشور خواسته بود که به حمایت از مادورو  پایان دهد. او قول داده بود که نیروهای ارتش مورد عفو عمومی قرار گیرند. اما تا کنون به جز تعداد اندکی از افسران ارتش، بدنه نظامیان ونزوئلا همچنان به مادورو وفادار هستند.

در حالی که آمریکا و اتحادیه اروپا ریاست جمهوری موقت خوان گوایدو را به رسمیت شناخته‌اند، حمایت ارتش برای مادورو که از سوی روسیه و چین نیز حمایت می‌شود، بسیار حیاتی است.

کمک مالی آمریکا به دولت آینده ونزوئلا

آمریکا و برخی از کشورهای دیگر نظیر فرانسه، صندوقی ده میلیارد دلاری برای کمک به ونزوئلا تشکیل خواهند داد که در صورت سرنگونی مادورو، در دسترس دولت آینده این کشور قرار خواهد گرفت.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز شنبه ۲۴ فروردین، در حاشیه همایش بهاره صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن گفت: «ما در حال تلاش برای تشکیل یک صندوق ده میلیارد دلاری هستیم تا در اختیار دولت جدید ونزوئلا برای احیای تجارت باشد.»

وزیر خزانه‌داری آمریکا اضافه کرد که این پیشنهاد در نشست روز پنج‌شنبه ۲۲ فروردین صندوق بین المللی پول با حضور نمایندگان نوزده کشور دیگر مطرح شد.

به غیر از آمریکا، کشورهایی نظیر فرانسه، ژاپن، آلمان، کانادا، ایتالیا و چند کشور آمریکای لاتین مثل برزیل، شیلی و آرژانتین هم در این طرح شرکت خواهند کرد.

منوچین گفت: «هر بار که من در چنین جلساتی شرکت می‌کنم، نمی‌توانم تصور کنم که تا چه میزان وضعیت ونزوئلا وخیم خواهد شد.»

پیشتر الخاندرو ورنر، مدیر بخش آمریکای لاتین صندوق بین‌المللی پول در حاشیه همین همایش گفته بود که «فروپاشی اقتصادی ونزوئلا سنگین‌تر از» پیش‌بینی این سازمان است.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش سالانه خود میزان کاهش تولید ناخالص ملی ونزوئلا برای سال جاری را ٢۵ درصد، شاخص بیکاری را ۴۴ درصد و میزان تورم را نیز ١٠ میلیون درصد ارزیابی کرده است.

افزایش فشار آمریکا بر ونزوئلا

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه ۲۴ فروردین، در سومین مرحله از سفر دوره‌ای خود به آمریکای لاتین، به لیما پایتخت پرو رفت تا در گفت‌وگو با رهبران این کشور، فشار واشنگتن را بر رژیم کاراکاس همچنان حفظ کند.

پمپئو در گفت‌وگو با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه پرو، از سیاست این کشور برای پذیرفتن صدها هزار پناهجوی ونزوئلایی که از بحران اقتصادی کشورشان فرار کرده‌اند، تقدیر کرد.

اما مهم‌ترین بخش سفر دوره‌ای پمپئو بازدید از شهر کوکوتا در کلمبیا و در نزدیکی مرز ونزوئلا است که قرار است روز یکشنبه ۲۵  فروردین صورت گیرد.

این مقام آمریکایی در این شهر با هزاران پناهجوی ونزوئلایی دیدار می‌کند.

پیشتر در ۲۳ فوریه گذشته در همین شهر کوکوتا بود که مخالفان مادورو تلاش کرده بودند تا کمک‌های بشردوستانه را به داخل ونزوئلا بفرستند، اما با مقاومت نیروهای دولتی مواجه شدند.

پمپئو پیش از پرو، به پاراگوئه و شیلی سفر کرده بود. او در پاراگوئه در گفت‌وگویی به برقراری پرواز مستقیم بین تهران و کاراکاس اشاره کرد و از «دخالت» جمهوری اسلامی در اوضاع آمریکای لاتین سخن گفت.  

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More