شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مایکروسافت از حمله هکرهایی با منشا روسیه به سازمان‌های دولتی و غیردولتی آمریکا خبر داد

 

 

شرکت مایکروسافت اعلام کرد گروهی از هکرها که پیشتر عامل حمله سایبری به شرکت «سولار ویندز» بوده‌اند، این بار به سازمان‌های دولتی، اندیشکده‌ها، مشاوران و سازمان‌های غیردولتی آمریکا و ۲۴ کشور دیگر حمله کردند.

مایکروسافت روز جمعه هفتم خرداد در وبلاگ خود نوشت که در هفته جاری حملات سایبری هکرهای گروه «نوبلیوم» را در این سازمان‌ها مشاهده کرده است.

به گفته این شرکت، این موج حملات تقریبا ۳ هزار حساب ایمیل را در بیش از ۱۵۰ سازمان مختلف مورد هدف قرار داده است. 

همچنین علاوه بر آمریکا که بیشترین میزان حملات را متحمل شده، دست‌کم ۲۴ کشور دیگر نیز مورد حمله قرار گرفتند. 

مایکروسافت اضافه کرد دست‌کم یک چهارم سازمان‌های هدف گرفته شده در زمینه توسعه بین‌المللی و مسائل بشردوستانه و حقوق بشر فعال بوده‌اند.

به گفته مایکروسافت، نوبلیوم با منشاء روسیه و همان گروهی است که اواخر سال گذشته به نهادهای فدرال و شرکت‌های آمریکایی حمله کرد. 

در آن حمله، هکرها یکی از نرم‌افزارهای ساخت شرکت سولار ویندز را که در سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد هدف قرار داده و از این طریق به اطلاعات ده‌ها نهاد آمریکایی دسترسی پیدا کرده بودند.

آن حمله ماه‌ها ادامه داشت و بیش از ۱۸ هزار مشتری و ۱۰۰ شرکت آمریکایی را تحت تاثیر قرار داد.

پس از آن، دولت آمریکا تحقیقاتی انجام داد و در آوریل سال ۲۰۲۱، واشینگتن به دلیل این حملات تحریم‌هایی علیه مسکو اعلام کرد.

کاخ کرملین روز جمعه در واکنش به خبر منتشر شده از سوی شرکت مایکروسافت در مورد دور تازه حملات سایبری هکرهای گروه نوبلیوم اعلام کرد مسکو هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارد.

دفتر ریاست جمهوری روسیه اضافه کرد مایکروسافت باید به سوالات در این زمینه از جمله چگونگی ارتباط این حملات سایبری با روسیه پاسخ دهد.

پیشتر سرگئی ناریشکین، از نزدیکان ولادیمیر پوتین و رییس سرویس جاسوسی روسیه در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی هرگونه نقش داشتن این کشور در حملات علیه سولار ویندز را رد کرده بود.

آمریکا و بریتانیا سرویس اطلاعات خارجی روسیه را عامل این حملات دانسته‌اند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More