شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مرگ ده‌ها کودک یمنی در اتوبوسی که موشک‌انداز انگاشته شد

 

حوثی‌ها می‌گویند در بمباران صعده، ۵۰ پسربچه کشته و ۷۷ نفر زخمی شده‌اند که بیشترشان کودک هستند. نماینده صلیب‌سرخ جهانی فقط در یک بیمارستان در شهر صنعا در یمن، جنازه ۲۹ نفر را  که «بیشترشان زیر ۱۵ سال» سن داشته‌اند و ۴۸ مجروح، از جمله ۳۰ کودک را دیده است.

خیریه نجات کودکان (Save the Children) می‌گوید اتوبوسی که کودکان را از یک پیک‌نیک از کمپی تابستانی برمی‌گرداند، در بازار ضحیان شهر صعده پارک کرد تا راننده نوشیدنی بگیرد. ویدیوهایی که ظاهرا بلافاصله بعد از بمباران این منطقه منتشر شده‌اند، نشان می‌دهند که اتوبوس هدف قرار گرفته شده و می‌سوزد. بچه‌هایی زخمی شده‌اند و برخی درجا کشته شده‌اند.

در ویدیویی که حوثی‌ها منتشر کردند، یک پسربچه که کوله‌پشتی یونیسف هنوز بر شانه‌اش است، از درد می‌نالد و نیروهای امدادگر سعی دارند جلوی خونریزی‌اش را بگیرند.

صعده منطقه تاریخی حوثی‌ها در یمن است و ائتلاف به رهبری عربستان سعودی می‌گوید وقتی به این بازار حمله کرد، مناطقی را هدف قرار داده است که موشک از آن‌ها به خاک عربستان، به‌خصوص به استان جازان، شلیک شده بودند. در حمله اخیر حوثی‌ها به جیزان، یک نفر کشته شده بود.

 

 

درخواست‌های جهانی برای تحقیق بر حمله صعده

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، از تمامی طرف‌های درگیر در یمن خواست تا شهروندان را جدا از اهداف نظامی درنظر بگیرند و خواستار تحقیقی مستقل و کامل بر حمله به صعده شد.

یک روز بعد از بمباران، شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد برای این حمله تشکیل جلسه خواهد داد.

هدر ناوئرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم خواستار تحقیق در این زمینه شد.

ناوئرت گفت: «ما از ائتلاف عربی به رهبری عربستان می‌خواهیم که به شکل کامل و شفاف در مورد این حمله تحقیق کند. ما همه گزارش‌های معتبر درباره قربانیان غیرنظامی را بسیار جدی در نظر می‌گیریم. ما از تمامی طرف‌های درگیر می‌خواهیم تا برابر قوانین بین‌المللی، محافظ مردمان باشند و با جدیت از تمامی طرف‌های درگیر می‌خواهیم تا بر تمامی گزارش‌های تلفات انسانی، تحقیق انجام دهند.»

رهبران حوثی‌ها از درخواست سازمان ملل برای تحقیقی مستقل، استقبال کرده‌اند.

ولی همزمان سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل گفت از ماه ژوئن، به نمایندگان این دفتر اجازه ورود به یمن داده نمی‌شود و از حوثی‌ها خواست راه ورود آنان به یمن را باز کنند. سخنگوی صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) هم هشدار داد که «تقریبا تمامی کودکان یمن» یعنی نزدیک به ۱۱ میلیون کودک نیازمند کمک‌های جهانی هستند.

 

 

«عملیات نظامی مشروعی» با ۱۰ هزار کشته

ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، ساعاتی پس از این حمله گفت آن‌ها اتوبوس بچه‌ها را هدف قرار نداده‌اند و «ما استانداردهای بالایی برای هدف قرار دادن استفاده می‌کنیم.»

المالکی گفت که این ائتلاف «عملیات نظامی مشروعی» را دنبال می‌کند و حوثی‌های «تحت حمایت ایران» را متهم کرد که از مردم، به‌خصوص کودکان در قالب «سپر انسانی» استفاده می‌کنند و گفت حملات این ائتلاف، برابر قوانین بین‌المللی انجام می‌گیرند.

مرگ ده‌ها کودک در صعده، تنها یک‌ هفته پس از بمباران یک بازار ماهی‌فروشی در نزدیکی ورودی بیمارستان الثوره در شهر حدیده صورت گرفت که در آن ۵۵ شهروند کشته و دست کم ۱۷۰ نفر مجروح شده بودند.

از سه سال پیش و از ماه مارس سال ۲۰۱۵ و به‌دنبال سقوط دولت نزدیک به عربستان سعودی و آمریکا در یمن به‌دست حوثی‌های نزدیک به ایران، ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی، حوثی‌ها را در یمن هدف قرار می‌دهد.

 

 

پروژه داده‌های یمن (the Yemen Data Project)، گروهی مستقل که داده‌های جنگ یمن را جمع‌آوری و منتشر می‌کند، گفته است که تنها در ماه ژوئن، این ائتلاف ۲۵۸ مرتبه یمن را بمباران کرده و یک سوم این حملات، به منطقه‌های مسکونی صورت گرفته‌اند.

جنگ در یمن در کنار کمبود آب، خشکسالی و رویدادهای شدید آب و هوایی ناشی از تغییرات اقلیمی، تبدیل به یک بحران انسانی شده است. تنها در فاصله ماه‌های ژانویه تا مه امسال، زندگی ۷/۵ میلیون نفر از مردم این کشور کاملا وابسته به کمک‌های بین‌المللی شده است، هرچند سازمان ملل می‌گوید ۲۲ میلیون نفر - دو سوم جمعیت یمن - نیازمند دریافت کمک‌های جهانی هستند.

عربستان سعودی گزارش سال گذشته سازمان ملل را رد می‌کند که جنگ و ائتلاف به رهبری آنان را از عوامل اصلی مرگ کودکان یمنی عنوان کرده بود.

در جنگ یمن، تاکنون دست کم ۱۰ هزار شهروند کشته و ۴۰ هزار نفر زخمی شده‌اند و حداقل ۱۵ میلیون یمنی دسترسی به آب آشامیدنی سالم ندارند که به گسترش بیماری‌های واگیردار همانند وبا منجر شده است.

نماینده ویژه سازمان ملل در یمن، در ماه سپتامبر اجلاسی در شهر ژنو برای شروع مذاکرات صلح بین طرف‌های درگیر را شروع می‌کند. او اخیرا فروپاشی کامل یمن را هشدار داده بود که می‌تواند تا سالیان سال این کشور را به ویرانه‌ای «همانند سوریه» تبدیل کند.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More