شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مشاور امنیت ملی آمریکا: جمهوری اسلامی به دستیابی به سلاح اتمی نزدیک‌تر می‌شود

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، گفت با توجه به اینکه جمهوری اسلامی به دستیابی به مواد کافی برای تسلیحات هسته‌ای نزدیک‌تر می‌شود، رسیدگی به «بحران فزاینده هسته‌ای» ایران برای دولت جو بایدن یک «اولویت حیاتی» است.

سالیوان روز جمعه در نشست مجازی موسسه صلح ایالات متحده با تاکید بر اینکه آمریکا با «سایر رفتارهای بد ایران، از جمله رفتارهای مخرب در منطقه» برخورد خواهد کرد گفت: «از نظر ما یک اولویت حیاتی زودهنگام باید رسیدگی به این بحران فزاینده هسته‌ای باشد، زیرا آنها (ایران) به دستیابی به مواد کافی برای ساخت سلاح نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوند.»

او افزود: جو بایدن قصد دارد به عنوان اولین گام برای رسیدگی به گستره تهدیداتی که از سوی جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد، به صورت اضطراری توافق هسته‌ای را احیا کند و اطمینان حاصل کند برخی از معیارها و محدودیت‌هایی که طی دو سال اخیر نادیده گرفته شده‌اند دوباره برقرار شده‌اند.  

این در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در نشست خبری خود در روز چهارشنبه گفته بود که آمریکا تا رسیدن به توافق با ایران «فاصله» دارد و خاطر نشان کرد ایالات متحده با متحدان خود در مورد توافق طولانی مدت با جمهوری اسلامی گفت‌وگو خواهد کرد.

روز جمعه، یک منبع دیپلماتیک اروپایی به رویترز گفت رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، با مقام‌های سیاسی بریتانیا، فرانسه و آلمان صحبت کرده تا شرایط را ارزیابی کند.

از سوی دیگر، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در نشست خبر خود گفت پیش از بررسی هرگونه ملاقاتی بین مقام‌های ایران و آمریکا، گام اول این است که ایران به محدودیت‌ها در برجام پایبند باشد.

امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه، نیز روز جمعه در مصاحبه‌ای با شبکه العربیه با تاکید بر اینکه مذاکرات با ایران «بسیار سختگیرانه» خواهد بود، خواستار دخیل بودن کشورهای منطقه، از جمله عربستان سعودی، در توافق جدید شد.

مکرون هشدار داد: «زمان باقی‌مانده برای ممانعت از دست یافتن ایران به سلاح اتمی بسیار اندک است.»

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز روز ۱۴ آذر اعلام کرده بود که بازگشت به توافق هسته‌ای برجام دیگر کافی نیست و توافق جدید با ایران باید برنامه موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی را نیز شامل شود.

این سخنان در حالی بیان شده که مقامات جمهوری اسلامی مذاکره دوباره درباره برجام را رد کرده‌اند.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More