شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مقام‌های اسرائیلی و غربی: سایت‌های موشک‌سازی ایران در سوریه هدف قرار گرفت

 

همزمان با تایید شکست سیستم پدافندی اسرائیل در انهدام یک موشک‌ سوریه، مقام‌های غربی و اسرائیل از حمله نیروهای نظامی اسرائیل به پایگاه‌های زیرزمینی و  سایت‌های مخفی موشک‌سازی ایران در سوریه خبر می‌دهند.

خبرگزاری رویترز پنجشنبه دوم اردیبهشت‌ماه به نقل از مقام‌های امنیتی غرب گزارش داد اسرائیل طی حملاتی که پس از شلیک موشک سوریه به این کشور صورت گرفت، سایت‌های اسلحه‌سازی و موشک‌سازی و همچنین پایگاه‌های زیرزمینی جمهوری اسلامی را که برای نفوذ در این کشور است، هدف قرار دادند.

چند مقام‌ امنیتی غربی و اسرائیلی اشاره کردند ایران با همکاری حکومت بشار اسد بخش‌هایی از صنایع پیشرفته موشکی و تسلیحاتی خود را به مناطق زیرزمینی موجود در سوریه منتقل می‌کند تا سلاح‌هایی که مناطق مسکونی اسرائیل را در محدوده پوشش قرار می‌دهد، تولید کند.

مقام‌های اسرائیلی هم با اشاره به حمله به این سایت‌های نفوذ نظامی ایران به رویترز گفته‌اند: «ما به جز برای نفوذ استراتژیک، تمایلی نداریم به هر هدفی در سوریه حمله کنیم.»

رییس ستاد ارتش اسرائیل پیشتر گفته بود که بیش از ۵۰۰ حمله موشکی اسرائیل در سال  ۲۰۲۰ میلادی موجب کندی روند تقویت ایران در سوریه شده است.

یک مقام سابق اطلاعاتی هم به رویترز گفته: «ما می‌خواهیم مانع تبدیل سوریه به پایگاه ایران در نزدیکی اسرائیل شویم که ممکن است یک تغییر استراتژیک شدید در اوضاع ایجاد کند، به همین دلیل همچنان پایگاه‌های ایرانی را می‌کوبیم تا آن‌ها کنترل کشور را در دست نگیرند.»

شامگاه چهارشنبه یک موشک سوریه در جنوب اسرائیل منفجر شد که بنا بر اعلام ارتش این کشور موجب به صدا درآمدن آژیرهای نزدیک رآکتور دیمونا شد.

 

تایید شکست پدافند در انهدام موشک

بنی گنتز، وزیر دفاع اسرائیل، درباره این حملات طی یک موضع‌گیری علنی گفت موشک ضدهوایی سوریه به مواضعی در این کشور که می‌تواند خطر بالقوه حمله به اسرائیل باشد، شلیک شد.

او تایید کرد پدافند ضدموشک اسرائیل تلاش کرد که موشک اس‌ای-۵ شلیک شده را رهگیری کند، اما موفق نبود.

این مقام دولت اسرائیل افزود: «در بیشتر موارد، نتایج دیگری هم می‌گیریم. این مورد کمی پیچیده‌تر است، ما آن را بررسی خواهیم کرد و پیش خواهیم رفت.»

 

آغاز بررسی دلیل شکست پدافند

گزارش‌ها حاکی است این موشک سوریه در هوا منفجر شد و قطعاتی از آن در ۳۰ کیلومتری راکتور هسته‌ای دیمونا فرود آمد. 

با اینکه موشک صدمه یا خسارت قابل توجهی وارد نکرد، اما صدای مهیب انفجار آن در نقاط مختلفی از اسرائیل شنیده شد.

همزمان روزنامه تایمز اسرائیل نوشته که نیروهای دفاعی این کشور بررسی در زمینه چرایی عدم موفقیت سیستم پدافند هوایی در رهگیری موشک را آغاز کرده‌اند.

 

انتقاد وزیر دفاع سابق

حمله شامگاه چهارشنبه موجب اعتراض یکی از مقام‌های سابق دولت این کشور شد.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع سابق، در صفحه توییترش به شلیک این موشک با اشاره کرد و هشدار داد این اتفاق می‌توانست به صورت کاملا متفاوتی تمام شود.

لیبرمن در ادامه نوشت: «[بنیامین] نتانیاهو به دلیل مشغول بودن به امور شخصی، در زمینه محافظت در خواب به سر می‌برد.»

او خواستار اقدام کنست شد و افزود: «کمیته امور خارجه و دفاع باید تشکیل جلسه داده و مقدمات تشکیلات دفاعی برای تشدید تنش با سوریه یا ایران را بررسی کند.»

 

حمله به مواضع نظامیان مورد حمایت ایران

رسانه‌ها همچنین گزارش دادند که در پاسخ به حمله این موشک سوریه، اسرائیل در حمله‌ای مجدد به صورت شبانه نقاطی از سوریه را که محل استقرار نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی است هدف قرار داد.

رویترز به نقل از یک افسر ارتش سوریه در همین زمینه نوشت که حملات اسرائیل نقاط نزدیک شهر دومیر را که ۴۰ کیلومتری شمال شرقی پایتخت است، هدف قرار داد. 

این منطقه در حملات گذشته اسرائیل بارها مورد اصابت قرار گرفته است.

 

ایران: بستگی به سوریه دارد نیروهایمان کجا باشند

رویترز همچنین به نقل از یک مقام ایرانی در زمینه حضور نظامی ایران نوشته که بستگی به دولت سوریه دارد نیروهای مورد حمایت جمهوری اسلامی در کجا خدمت کنند.

این مقام ایرانی گفت: «ما نیروی کار خود را به سوریه می‌فرستیم، این دمشق است که تصمیم می‌گیرد کجا باید خدمت کنند.»

 

همزمانی تنش با مذاکرات برجام

این حمله که گمانه‌‌زنی‌هایی درباره احتمال دخالت ایران در آن مطرح شده، در حالی اتفاق می‌افتد که هیات دیپلماتیک جمهوری اسلامی در میانه مذاکره با قدرت‌های جهانی برای احیای برجام است.

پیش از این، وقتی انفجار اخیر سایت هسته‌ای نطنز موجب آسیب به سانتریفیوژهای ایران شد،‌ تهران در پاسخ حمله را منتسب به اسرائیل دانست و سطح غنی‌سازی اورانیوم خود را به ۶۰ درصد افزایش داد. 

این اقدام ایران با واکنش منفی کشورهای عضو مذاکرات برجام روبه‌رو شد.

 

تهدید روزنامه کیهان پیش از حمله

پیش از انفجار این موشک در نزدیکی دیمونا، روزنامه کیهان درباره آن تهدید کرده بود.

سعدالله زارعی، از تحلیلگران نزدیک به سپاه پاسداران، روز شنبه در یادداشتی در روزنامه کیهان که زیر نظر حسین شریعتمداری، نماینده منسوب رهبر جمهوری اسلامی، اداره می‌شود اشاره کرده بود ایران باید با فرمول «چشم در برابر چشم» تاسیسات هسته‌ای دیمونا را هدف قرار دهد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More