شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ملاقات فاش نشده ترامپ و پوتین در نشست جی ۲۰

یک مقام رسمی کاخ سفید روز سه شنبه ۲۷ تیر اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشست جی ۲۰ ملاقات دیگری هم داشته‌اند که تاکنون فاش نشده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رهبران این دو کشور یک ملاقات رسمی دو جانبه در تاریخ ۷ ژوئیه داشتند. ترامپ بعدا گفت پوتین در این ملاقات اتهام دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶را رد کرده است.

اتهام دخالت در انتخابات آمریکا توسط روسیه که شش ماه اول ریاست جمهوری ترامپ را شدیدا تحت‌الشعاع قرار داده بود؛ تمام روابط و تعاملات ترامپ و رئیس جمهور روسیه در نشست جی ۲۰ و اظهارنظرهای ترامپ در تمجید از پوتین را تحت تاثیر خود قرارداد.  

ترامپ و پوتین بار اول در نشست جی ۲۰ در یک گردهمایی سران نشست با هم ملاقات کردند، که  ویدئوی آن پخش شد. رهبران آمریکا و روسیه سپس یک ملاقات دو جانبه داشتند که در آن انبوهی از خبرنگاران حضور داشتند.

سپس در شامگاه همان روز هر دو رهبر در مهمانی شامی که برای همه سران تدارک دیده شده بود شرکت کردند. پوتین در کنار بانوی اول امریکا ملانیا ترامپ نشسته بود.مقام رسمی کاخ سفید امروز گفت دونالد ترامپ  بعد از شام به سوی پوتین و همسرش رفت و با پوتین ملاقات کرد که این ملاقات و گفت‌وگوی انجام گرفته بین این دو رهبر جهان تاکنون فاش نشده بود.

این مقام رسمی می گوید تلاش برای نشان دادن اینکه رئیس جمهور آمریکا و روسیه ملاقات فاش نشده‌ای در نشست جی ۲۰ داشته اند نادرست و تلاشی بیهوده و مخرب است. او در ادامه گفت: هیچ ملاقاتی بین رهبران این دو کشور صورت نگرفته است بلکه تنها یک گفت‌وگوی مختصر بعد از شام بود.

دونالد ترامپ در واکنش به این خبر در توئیترش نوشت: «شایع کردن این خبر جعلی درباره شام محرمانه با پوتین 'بیمارگونه' است. صدر اعظم آلمان همه سران نشست را دعوت کرده بود. رسانه ها از آن خبر داشتند!»

خبر این ملاقات فاش نشده اولین بار به وسیله یان برمر رئیس امور سنجش ریسک سیاسی، یوروسیا، مطرح شد.

برمر می گوید ترامپ در میان شام از جای خود بلند شد و یک ساعت با پوتین به صورت خصوصی و تنها با حضور مترجم پوتین بحث و گفت وگو کرد. عدم حضور یک مترجم آمریکایی در این گفت وگو باعث تعجب سران نشست شد. برمر می گوید عدم حضور مترجم آمریکایی نقض پروتکل امنیت ملی آمریکاست.

مقامات کاخ سفید می گویند سران حاضر در نشست و همسرانشان تنها مجاز به داشتن یک مترجم در مهمانی شام بودند و چون مترجم آمریکایی به زبان روسی آشنایی نداشت از مترجم روسی برای این گفت‌وگو استفاده شد.

یک مقام آمریکایی حاضر در مهمانی می گوید سران نشست از دیدن اینکه ترامپ صندلی اش را ترک کرد تا بدون حضور یک همراه آمریکایی با پوتین گفت‌وگو کند بسیار شگفت زده شدند.

مقامات کاخ سفید می گویند کسی نمی‌داند که چه بحث‌هایی در این گفت‌وگو انجام شده است و آیا این دو رهبر صرفا به بحث‌های معمول اجتماعی پرداخته‌اند یا وارد بحث‌های سیاسی دو  جانبه نیز شده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More