شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مکرون: بازگشت از برجام وضعیتی شبیه کره شمالی در پی خواهد داشت

 

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، روز پنج‌شنبه شانزدهم آذر، در کنفرانس خبری مشترک با شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی امیر قطر در دوحه، اظهار داشت که عقب‌نشینی از توافق هسته‌ای با ایران، وضعیتی شبیه کره شمالی را در پی خواهد داشت.
به گزارش شبکه الجزیره قطر، مکرون که برای گفت‌وگو با مقامات قطری، در دوحه به سر می‌برد، گفت که "کارشناسان بین‌المللی، بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، تأکید کردند، بنابراین نباید از این توافق عقب‌نشینی کنیم، چرا که بازگشت از برجام وضعیتی شبیه وضع کره شمالی را به دنبال خواهد داشت."
رئیس جمهور فرانسه در پاسخ به سوالی پیرامون موضع کشورش درباره تصمیم شب گذشته ترامپ در انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس، گفت که پاریس با این اقدام مخالف است چرا که در تعارض با حقوق بین‌الملل است.
مکرون افزود: "سرنوشت بیت‌المقدس باید در مذاکرات میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها مشخص شود."
وی درباره نتایج سفرش به دوحه گفت: "در گفت‌وگو با مقامات قطری به توافق‌هایی از جمله درباره قراردادهای فروش سلاح دست یافتیم که استحکام روابط میان قطر و فرانسه را نشان می‌دهد."
از سوی دیگر، شیخ تمیم امیر قطر بار دیگر، عربستان و متحدانش را به گفت‌وگو برای حل بحران میان دوحه و همسایگانش فراخواند و گفت :"اگر برادرانمان گفت‌وگو را بپذیرند، ما آماده‌ایم اما نباید کرامت و حاکمیت ما نادیده گرفته شود."  
امیر قطر با انتقاد از گزارش‌های رسانه‌ای درباره اتهام قطر به حمایت از "تروریسم"، بر پایبندی کشورش در مبارزه با تروریسم تأکید کرد.
عربستان و سه کشور متحدش(مصر، امارات و بحرین) حدود شش ماه پیش، قطر را به حمایت از "تروریسم" متهم و روابط بازرگانی و دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کردند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More