شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت خارجه آمریکا: طالبان توافق صلح با ایالات‌متحده را نقض کرده است

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ضمن تاکید بر عزم ایالات‌متحده در ایجاد اجماع جهانی برای برقراری صلح در افغانستان گفت که طالبان با حمله به غیرنظامیان و مراکز ولایت‌ها، توافق فوریه ۲۰۲۰ با آمریکا را نقض کرده و ترجیح می‌دهد در میدان جنگ پیروز شود.

پرایس در نشست خبری روز چهارشنبه خود گفت: «دست‌کم همه نشانه‌ها حاکی از این است که طالبان به جای پایبندی به این توافق، به دنبال پیروزی در زمین جنگ است.

او افزود: «حمله به مراکز استان‌ها و هدف قرار دادن غیرنظامیان، با روح این توافق در تضاد است.»

او گفت: «می‌خواهیم تفاهمی ایجاد کنیم که جامعه جهانی یک صدا از نیاز به صلح در افغانستان حمایت کند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه ایالات متحده طی ۲۰ سال اخیر بزرگ‌ترین ارائه‌کننده کمک‌های انسان‌دوستانه به افغانستان بوده، خاطرنشان کرد که این موضع تغییر نخواهد کرد.

پرایس افزود: «درست است که تاکتیک ما تغییر کرده و داریم نیروهایمان را از افغانستان خارج می‌کنیم، اما این به حمایت ما از حقوق مردم افغانستان و آنچه که تا کنون برای امنیت و ثبات این کشور انجام داده و خواهیم داد، هیچ ارتباطی ندارد.»

پرایس خاطرنشان کرد که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، و همتایان روسی، چینی و پاکستانی او به همراه مقام‌های سایر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی مذاکره با طالبان و نمایندگان دولت افغانستان را در دوحه آغاز کرده‌اند.

او گفت خلیل‌زاد قرار است با همه گروه‌های حاضر به صورت جداگانه دیدار کند و آنها را نسبت به استفاده از این فرصت، که طی یکسال گذشته با اعلام آمادگی طالبان و دولت افغانستان برای مذاکره به وجود آمده، ترغیب کند.

پرایس گفت که هدف از مذاکرات دوحه، توقف درگیری‌های کنونی، کاهش سطح خشونت و یافتن راه حل سیاسی برای رسیدن به راه‌حلی پایدار برای صلح افغانستان است.

در همین حال، عادله راز، سفیر افغانستان در آمریکا و سازمان ملل، روز چهارشنبه در اولین مصاحبه‌ خود در ایالات‌متحده گفت که اگر نیروی هوایی آمریکا کمک کند، هنوز برای نجات افغانستان امید وجود دارد.

راز گفت: در حال حاضر با وجود تشدید روزافزون درگیری‌ها، حمایت نیروی هوایی آمریکا از ارتش افغانستان «بسیار محدود» است.

از سوی دیگر، فاکس‌نیوز گزارش داد اعضای ارشد مجلس نمایندگان آمریکا پس از آنکه مطلع شدند که کابل ممکن است زودتر از زمان پیش بینی شده، به دست طالبان سقوط کند، قرار است اوایل هفته آینده در این مورد تشکیل جلسه دهند.

به گزارش فاکس نیوز، جامعه اطلاعاتی آمریکا و جامعه دیپلمات‌های این کشور درباره چشم‌انداز افغانستان با هم اختلاف نظر دارند. در حالی که دیپلمات‌ها تصویر امیدوارکننده‌تری دارند، جامعه اطلاعاتی چشم‌انداز تیره‌ای را برای افغانستان متصور است.

در حال حاضر، طالبان بیش از ۹ ولایت از ۳۵ ولایت افغانستان را به تصرف درآورده و مقام‌های اطلاعاتی ایالات متحده تخمین می‌زنند که کابل نیز طی ماه‌های آینده سقوط کند.

با این حال، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با توجه به عدم آمادگی ارتش افغانستان برای جلوگیری از حمله طالبان، در برنامه کنونی آمریکا برای خروج نظامی از این کشور تغییری به وجود می‌آید، گفت: «از تصمیم خود پشیمان نیستم.»

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More