شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نخست‌وزیر اسرائیل: دیوان کیفری بین‌المللی به جای اسرائیل باید درباره دیکتاتوری بی‌رحم ایران تحقیق کند

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در واکنش به رای دیوان کیفری بین‌المللی برای آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی در سرزمین‌های فلسطینی، گفت این دیوان باید درباره دیکتاتور‌های بی‌رحم مانند ایران و سوریه تحقیق کند.

دیوان کیفری بین‌المللی (ICC)، روز جمعه، با صدور حکمی اعلام کرد این دیوان صلاحیت قضایی برای رسیدگی به وضعیت سرزمین‌های فلسطینی را دارد و زمینه را برای آغاز تحقیقات در مورد جنایات جنگی در این مناطق را هموار خواهد کرد.

این دیوان مستقر در لاهه گفت قضات آن با اکثریت آرا تصمیم گرفته‌اند که تحقیقات درباره احتمال وقوع جنایات جنگی در مناطقی که از سال ۱۹۶۷ به تصرف اسرائیل در آمده است، شامل غزه و کرانه باختری از جمله بیت‌المقدس شرقی، گسترش یابد.

اسرائیل که برخلاف فلسطین، عضو دیوان کیفری بین‌المللی نیست، واکنش تندی به این تصمیم دادگاه نشان داد و این حکم را محکوم کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز شنبه، با انتشار ویدیویی، حکم دیوان کیفری بین‌المللی را «یهودستیزی محض» خواند و گفت: «من به عنوان نخست‌وزیر اسرائیل این اطمینان را می‌دهم که با تمام قدرت با این انحراف از عدالت مبارزه خواهیم کرد.»

نتانیاهو در ادامه اعتراض خود گفت: «این دادگاه برای جلوگیری از جنایاتی مانند هولوکاست نازی‌ها علیه یهودیان تاسیس شده است، اما اکنون کشور مردم یهودی را هدف قرار داده است.»

نتانیاهو با انتقاد از تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی گفت: «این دادگاه باید درباره دیکتاتورهای بی‌رحم مانند ایران و سوریه که تقریبا هر روز مرتکب جنایت‌های وحشیانه‌ای می‌شوند. تحقیق کند.»

او در ادامه اضافه کرد جنایت جنگی وقتی است که «آن‌ها با خشم می‌گویند یهودیان در سرزمین ما زندگی می‌کنند» نتانیاهو گفت که کشورش در برابر بمباران شهرهایش و ترورسیت‌هایی که کودکان اسرائیلی را می‌کشد، دفاع می‌کند.

وزارت خارجه دولت خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد «این یک روز تاریخی برای اصل مسئولیت‌پذیری» است. سامی ابو زهری، مقام حماس، نیز این حکم را تحول مهمی توصیف کرد که در محافظت ار مردم فلسطین نقش دارد و از دادگاه خواست تا تحقیقات را آغاز كند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توییتی مخالفت ایالات متحده را با تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی در به رسمیت شناختن صلاحیت قانونی برای رسیدگی به جنایات جنگی در سرزمین‌های فلسطینیان اعلام کرد و آن را غیرمنصفانه خواند.

جمیل داکوار، مدیر برنامه حقوق بشر در اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، خطاب به رییس‌جمهوری آمریکا گفت تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی عاملان فلسطینی در جنایت‌های جنگی را نیز هدف قرار خواهد داد و جو بایدن نباید اقدامی علیه تضعیف استقلال این دیوان انجام دهد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More