شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هزاران معترض تایلندی بار دیگر به خیابان‌ها آمدند

هزاران معترض تایلندی بار دیگر امروز (چهارشنبه ۲۸ آبان) به خیابان‌ها آمدند.

این در حالی است که پلیس تایلند روز گذشته به خشونت متوسل شد و برای متفرق کردن معترضان، از ماشین آب‌پاش و گاز اشک‌آور استفاده کرد که در جریان آن، دست‌کم ۵۵ نفر آسیب دیدند.

این اعتراض‌ها، که از ژوییه سال جاری آغاز شده، بزرگ‌ترین چالش دولت در سال‌های اخیر بوده است. معترضان خواستار برکناری پرایوت چان‌اوچا، نخست‌وزیر تایلند، اصلاح قانون اساسی و محدودیت قدرت نظام پادشاهی‌اند.

یکی از معترضان، که در مرکز بانکوک حضور داشت، گفت: «ما همچنان مسالمت‌آمیز مقاومت می‌کنیم. توسل به زور در مقابل مردم و جوانان پذیرفتنی نیست.»

در پارلمان، نمایندگان به هفت گزینه برای تغییر قانون اساسی رای دادند، اما طرحی که راه را برای بحث در مورد نقش پادشاهی باز می‌کرد رای لازم را کسب نکرد.

دو طرحی که پذیرفته شدند این امکان را می‌دهد که تغییر قانون اساسی به بحث گذاشته شود بدون این‌که بر پادشاهی ماها واجیرالونگ‌کورن اثر بگذارد.

این رای دور از انتظار نبود. حامیان نخست‌وزیر تایلند اکثریت پارلمان را در دست دارند و کل مجلس اعلای سنا را شورای نظامی تعیین کرده است که نخست‌وزیر تایلند از کودتای سال ۲۰۱۴ تا انتخابات بحث‌برانگیز سال گذشته، ریاست آن را بر عهده داشت.

معترضان روز سه‌شنبه به‌رغم ماشین‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور پلیس، موفق شدند خود را به در پارلمان برسانند.

در اعتراض‌های روز گذشته، میان معترضان دموکراسی‌خواه و سلطنت‌طلبان زردپوش نیز درگیری‌هایی رخ داد.

به گزارش مرکز پزشکی اراوان بانکوک، در اعتراض‌های روز سه‌شنبه دست‌کم ۵۵ نفر آسیب دیدند، که ۳۲ مورد در اثر گاز اشک‌آور و شش مورد در اثر شلیک گلوله بوده است. پلیس تایلند دو مورد جراحت در اثر شلیک گلوله را تایید و اعلام کرد در حال بررسی موضوع است.

پراویت وونگ‌سوان، معاون نخست‌وزیر تایلند، به خبرنگاران گفت دولت از آسیب‌دیدگی مردم متاسف است و می‌خواهد اعتراض‌ها همچنان مسالمت‌آمیز باقی بمانند.

هنوز گزارشی از درگیری و خشونت در اعتراض‌های روز چهارشنبه منتشر نشده است اما معترضان برای محافظت از خود در برابر ماشین‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور، اردک‌های بادی همراه آورده‌اند. به گفته پلیس، بیش از شش هزار نفر در این تجمع اعتراضی شرکت کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More